Het bladafval neemt meer volume in dan de mineralen en het water dat de boom uit de grond opneemt, dus het losse laagje bovenkant van de aarde zal dikker worden. Dat zal niet significant zijn, maar het zal wel gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja die zal zeker groeien bomen zetten voedings stoffen en zonlicht om in massa er is een vrij constante aanvoer van zo licht dus ieder jaar komt er een beetje massa bij dat word ook weer samen gedrukt door het gewicht van die massa waardoor bijoorbeeld steenkool onstaat het is een wonderlijk proces dat haast oneindig door bijft gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet noodzakelijk.
Kijk eens naar de ondergrond daar waar al miljoenen jaren bossen zijn?
Neem nu het Amazonegebied in Suriname. daar zijn al miljoenen jaren oerwouden…en wat blijkt : dat behalve een humuslaagje van hoogstens een paar meter , de ondergrond verzuurde zwarte Aarde is.
De humuslaag is rottend materiaal en wordt volledig verteerd en opgepeuzeld door insecten en de planten zelf.
Het overige deel zal opbranden of vervenen...> resten stapelen zich op en vormen eerst moeras of turflagen...die in een verre toekomst : eerst bruinkool en nog later steenkool worden.
Wat zou er gebeuren als de Aarde vol met bomen staat: de bomen maken zuurstof aan…> meer zuurstof op Aarde = afkoeling van het klimaat ....zuurstof is geen broeikasgas.
We hebben dit al meegemaakt trouwens 300 miljoen jaar geleden in het Devoon tijdperk. en nog meer in het Carboon (steenkooltijdperk) ....de Aarde koelde toen ook enorm af. Want de Aarde heeft ‘broeikaseffect nodig’ om ons warm te houden. (Maar niet zoals nu…> overdreven broeikaseffect…;> opwarming Aarde)