De antwoorden lopen uiteen van 192/193 landen tot zo'n 250 landen of meer.

Het is niet mogelijk om precies te zeggen hoeveel landen er zijn op de wereld, omdat er geen vaste definitie van "land" is. De striktste definitie beperkt het aantal landen tot Verenigde Naties. Hierbij zijn 192 landen aangesloten. Maar het Vaticaan, alleen toehoorder bij de VN, wordt ook algemeen als land beschouwd.

Voor andere mogelijke landen is de erkenning minder unaniem:
- Taiwan, dat geen lid meer is van de VN.
- Westelijke Sahara en Tibet, beide bezet door een buurland.
- Palestina, dat een land naast Israel kan vormen.
- Noord Cyprus, alleen erkend door Turkije.
- Abchazië, Nagorno-Karabach, Somaliland, Trans-Nistrië en Zuid-Ossetië, die zichzelf onfhankelijk verlkaard hebben maar door geen andere landen erkend zijn.

Naast dezen zijn er waarschijnlijk nog zo'n tien andere regeeringen in ballingschap, met variërende internationale steun.

En voorts zijn er meer dan veertig langdurig bestaande micronaties, plus een nog veel groter aantal micronaties die alleen zijn opgericht voor een bepaalde politieke boodschap en die daarna vergeten zijn zonder ze weer samen te laten gaan met het land waaruit ze moesten voortkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

194 (dacht ik)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
194 klopt, klik op onderstaande link voor alle namen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
192/194 Zoals ik nu ff snel kan vinden.
Het gaat er natuurlijk om welke zijn erkend? Niet ieder land erkend de Republiek Kosovo. Neem Roemenië, Spanje, Griekenland. Deze erkennen Kosovo niet. Wij als Nederland wel als ook België en Amerika. Dit scheelt natuurlijk aardig in de telling ;-).

Hier onder een lijst van wikipedia.nl met landen die niet algemeen erkent zijn. Het cijfer erachter geeft het aantal landen aan die het land wel heeft erkend.
- Abchazië / Republiek Abchazië 4
- ADR Sahara / Arabische Democratische Republiek Sahara Al-Sahrāwīyâ 49
- Kosovo / Republiek Kosovo 65
- Noord-Cyprus / Turkse Republiek Noord-Cyprus 1
- Palestijnse Autoriteit / Staat Palestina 94
- Taiwan / Republiek China 23
- Transnistrië / Pridnestrovische Moldavische Republiek 0 (zie onder)
- Zuid-Ossetië / Republiek Zuid-Ossetië 4

Transnistrië wordt uitsluitend erkend door Abchazië en Zuid-Ossetië, die zelf in deze lijst staan en dus ook niet algemeen erkend zijn.