waar komen vulkanen vandaan?

heb ik nodig voor mijn verslag van school

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zoek het op op google ,je mag er best wat moeite voor doen
LizzzLady
10 jaar geleden
In reactie op het antwoord van Hallow204: Vergelijk zo'n botsing eens met een papier dat eerst strak op tafel ligt. Beide handen liggen op de uiterste randen. Als je je handen naar elkaar toeschuift ( het moment dat de platen tegen elkaar aanduwen) komt het in het midden omhoog. Misschien een beetje kinderachtig voorbeeld, maar wel duidelijk.

Het beste antwoord

Het aardoppervlakte bestaat uit platen. meestal schuiven deze langs elkaar maar soms botsen ze. Dan krijg je een aardbeving of, als het een harde botsing is, een vulkaan. daardoor komt magma (lava) uit de aardkern naar boven en als de vulkaan vol zit barst hij uit. Ik hoop dat je er iets aan hebt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt! dit antwoord was het makkelijkste te begrijpen thnx!

Andere antwoorden (2)

Op wikipedia staat het allemaal beschreven. Maar er zijn allerlei manieren hoe een vulkaan ontstaat. Maar de oorzaak ligt altijd aan de platentektoniek. De aarde bestaat uit verschillende continenten (platen) en die bewegen heel langzaam over de aarde. Soms komen ze in botsing en dan kanereen gebergte of vulkaan ontstaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste vulkanen onstaan op plaatsen waar diepe oceanische platen onder een continent worden geschoven (Sumatra, Java, Filipijnen, Alaska). Andere vulkanen ontstaan bij een hotspot, een permanente erg hete bel diep onder de aardkorst die een soort fontein aan de oppervlakte veroorzaakt. Deze bel is vaster dan het aardoppervlak zelf en daarom ontstaan er series vulkanen in een rijtje als de oceanische platen over de hete bel schuiven. Het voorbeeld is Hawai. Ik dacht dat Yellowstone een vulkanisch gebied was door een hete bel onder de continentale korst, ook daar zie je een verschuiving in de plaats waar de uitbarstingen plaats vinden. Dan zijn er ook nog de vulkanen bij de mid oceanische rug, op die plaats is een breuk in de oceanische korst en gaan twee platen uit elkaar, terwijl er in het midden heet magma omhoog vloeit. Dat type vulkaan vinden we in IJsland.