Wie bepaald de landsgrenzen?

Hier in europa en vele andere delen van de wereld zijn de grenzen in bochten en kronkels weergegeven...Maar in een groot deel van noord-afrika weer in grote stukken rechte lijnen..
Hoe komen ze tot dit besluit..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er echt meer van wilt weten: het boek Verdeel en heers van H.L Wesseling is een goed boek hierover.

Antwoorden (5)

Daar hebben de koloniale grootmachten tijdens conferenties met een lineaal een streep getrokken.

Overigens zie je dat soort grenzen ook tussen de staten in de VS.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/landsgrenzen-verzonnen-bepaald.38908
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Landen in Europa zijn vaak ontstaan toen landgoederen van edelen of vorstendommen werden samengevoegd. Zo ontstond Duitsland in de 19e eeuw uit enkele tientallen
vorstendommen en vrijsteden.
Tot in de 16e eeuw was het gebied dat nu Nederland en België omvat verdeeld in gewesten. Dat waren stukken land die eigendom waren van bisschoppen, hertogen, graven en baronnen. Die hadden hun gewest te leen gekregen van een vorst. Alle gewesten bij elkaar heetten de Nederlanden of Lage Landen.
In 1519 werden de Nederlanden een deel van het keizerrijk van Karel V. In 1555 deed Karel V afstand van de troon. Zijn zoon Filips werd koning van Spanje en de Nederlanden werden bij Spanje gevoegd. In 1579 vielen de Nederlanden in twee delen uiteen. Gewesten die zich van Spanje wilden afscheiden, stichtten de Unie van Utrecht. Het was een nieuwe staat met landsgrenzen.

In de 19e eeuw en vooral na 1880 probeerden Europese landen stukken van Afrika in hun macht te krijgen. Ze wilden
daar kolonies van maken. Daarmee wilden ze hun macht vergroten. Ook kregen ze ruzie met elkaar over wie welk gebied mag hebben. In 1884 en 1885 hielden ze daar in Berlijn een conferentie over. Na de conferentie werd Afrika opgedeeld tussen Frankrijk, Engeland, Portugal, Spanje, België en Duitsland. Hele gebieden werden door Europese landen onder elkaar verdeeld. Hierbij tekenden mensen die deze gebieden nooit hadden bezocht, lijnen op landkaarten die grenzen tussen nieuwe kolonies moesten voorstellen.

Ook het Midden-Oosten werd opgedeeld door politici die grenzen op landkaarten tekenden. Vóór de Eerste Wereldoorlog was het Midden-Oosten een deel van het Osmaanse rijk, de voorloper van Turkije. Tijdens de oorlog stonden het Osmaanse rijk en Duitsland tegenover Frankrijk en Groot-Brittannië. Duitsland en het Osmaanse rijk verloren de oorlog. Het Osmaanse rijk moest het Midden-Oosten afstaan aan de Volkerenbond. (de voorloper van de Verenigde Naties). De Volkerenbond deelde het Midden-Oosten in stukken en verdeelden die over Frankrijk en Groot-Brittannië. Die moesten deze gebieden besturen uit naam van de Volkenbond. Of anders gezegd: het werden mandaatgebieden van Frankrijk en Groot-Brittannië. Zo kregen Irak en Palestina een Brits bestuur en kwam Libanon onder Frans bestuur. De Afrikaanse kolonies en de mandaatgebieden in het Midden-Oosten werden later zelfstandig.

(Overigens heb ik dit antwoord al eerder gegeven bij een gelijksoortige vraag)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol , +1
De landsgrens wordt bepaald door de vraag aan wie iemand belasting betaalt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was ik toch bijna een Duitser, hier in Enschede. Er was eens een groot grondbezitter die veel belastingcentjes betaalde aan de koning der Nederlanden. En nu is dat de landsgrens.