krijgen we nou een ijstijd of een landklimaat (zoals in Rusland met hele warme zomers en hele koude winters) omdat de Golfstroom gaat veranderen enzo?

Ik bedoel zo van : we hebben nou een zeeklimaat met zachte winters (tot nu toe of tot voor kort) en zachte zomers,maar alles lijkt te gaan veranderen,dus vandaar mijn vraag.
Wat zijn de verwachtingen van geleerden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker bij ak gehad?
(ik wel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja klopt.wij hebben t ook in de klas erover gehad!
geinig ik bedoel jij ook! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vingers jeuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ stippel:????? wat wordt daarmee bedoelt?
en wat is dan het antwoord op mijn vraag?

Het beste antwoord

Een 'klassieke ijstijd ' zoals 11.650 jaar geleden krijgen we 'normaal' gesproken zeker niet. Zo'n ijstijd is een mondiaal verschijnsel . Trouwens we leven nog in een ijstijdperk (glaciaal)...Men spreekt daarover zolang er op de Aarde nog gletsjers of poolkappen zijn (Antarctica uitgezonderd).
een landklimaat krijgen we ook niet...daarvoor is de invloed van de oceanen te groot. Wat wel zou kunnen is dat we in de Winter meer met Noordelijke en Noordoostelijke winden te maken krijgen, omdat de Winterse lage luchtdrukgebieden afgebogen worden door de golfstroomverzwakking.
Dat de golfstroom enorm belangrijk is weten we uit de geologie : lang geleden zijn Noord Amerika en Zuid Amerika aan elkaar gegroeid (Zie Panama) . Daardoor is de zeestroming die daartussen lag (en ons weer voor een deel bepaalde ) weggevallen . De Atlantische Oceaan was vanaf dan één groot gesloten blok. Wij kregen een 'warme golfstroom. Vandaag de dag echter zien we een op korte termijn een nieuwe opening ontstaan aan de Noordpool , zodat het eens zou kunnen dat er een koude stroom zou ontstaan die onder meer naar Europa zou toestromen (n.b. : die stroming in beperktere mate bestaat nu ook : maar loopt tussen Canada en Groenland (bepaalt de koudere Winters aan de Amerikaanse Oostkust (New York , Boston...)...een tweede loopt langs de Bering Straat (tussen Alaska en Kamstjakta-Oost Siberië).
Momenteel is daar nog geen sprake van , maar door het veelvuldig afsmelten van het Noordpoolijs ,komt er wel heel veel zoet water in de oceaan ...en dat is gedeeltelijk verantwoordelijk voor het verzwakken en ombuigen van onze warme golfstroom : die liep vorig jaar 'pal' in de richting van Groenland... met de vicieuze cirkel : Nog warmer in Groenland ...nog meer afsmelten.
Wij zitten momenteel een beetje in een 'niemandsland'.
Los daarvan : Er zijn in een glaciaal tijdperk altijd koudere (stadialen' en warmere (interstadialen' geweest . Momenteel zitten we nog in een interstadiale , maar veel wijst erop dat we daar vlug zullen uit geraken (de 3 aardas cycli aardaskanteling (seizoenen) , de frequentie van de schommeling (meer verschil Winter Zomer) en e aardasverschuiving (ijstijden)
Dan zijn er nog de onvoorziene omstandigheden ,zoals meteoorinslag of grote vulkaanuitbarsting :die invloed kunnen hebben.
De kans dat we weer in een 'kleine ijstijd'' (zoals 400 jaar geleden terechtkomen is reëel , maar zal door de 'opwarming 'en 'buitensporig broeikaseffect ' wel voor het grootste deel opgeheven worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow!!! dit is écht een vetcool mega-antwoord...
thx!!! u bent zeker een professor of leraar ofzo....
superuitgebreid verhaal + met detail!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor,
Ik ben een gewone jeugdwerker-straathoekwerker.
Maar ik had als leerling wel de gewoonte om mijn leraars op gebied van Aarde en sterren af te troeven.
Oude kaarten (16'de -17'de eeuw) inkleuren is mijn hobby.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cool.
Maar u weet er héééél veel van dus dacht ik van die man is een leraar ofzo.
thx!
groetjes Dennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn laatste werkje:
http://rateyourmusic.com/images/all?assoc_id=28619&type=u
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eee,megacoole foto's.
grts,
Dennis :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie bijdrage Beestie +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik was nog vergeten een vette + te geven....dus nu wel!
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige gegeven antwoord,maar zooooo vetcool,dat ik gewoon geen andere antwoorden meer nodig heb want alles wat ik erover wide weten is heel mooi + uitgebreid uitgelegd.
Dus gewoon is dit sowieso het beste antwoord.
Heel vette thx 4 je antwoord,Beestie.
Grtz,
Dennis