Als er een tsunami plaats vindt, waarom stroomt het water altijd landinwaarts, en nooit van land richting zee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

omdat een tsunami ontstaat door een beving van de zeebodem.

lees het volgende:
Als er op zee een beving plaatsvindt, de zeebeving, kunnen er zeer grote en energierijke golven ontstaan in het water, de vloedgolven. Omdat de getijden niks met deze golven te maken hebben, noemen we ze tsunami's wat havengolf betekent.
Gewoonlijk ontstaan tsunami's bij zeebevingen van een magnitude van acht of hoger, maar ze ontstaan ook bij onderzeese landverschuivingen en vulkanische explosies. Gedurende de op- en neerwaartse beweging van de zeebodem bij een zeebeving wordt al het water dat er recht boven zit in de beweging meegenomen. Zo ontstaat er een zeer lange en lage golf op het water. De voortplantingssnelheid is hoog. Tsunami's zijn dan ook geen gewone golven op het water.

Midden op de oceaan met een diepte van vijf kilometer is de snelheid 750 kilometer per uur, de golfhoogte is slechts 0.6 tot 2 meter en de golflengte is ongeveer 150 kilometer.
Als de golf de kust nadert nemen de diepte van de zee en de golfsnelheid af, maar de golfhoogte neemt toe tot zo'n 15 tot 30 meter. Als een baai de vorm heeft van een trechter en een flauw hellende bodem kunnen tsumani's angstaanjagende hoogtes bereiken. De hoogste tot nu toe was 85 meter in 1971 op de Ryukyu Eilanden ten zuiden van Japan. Hoewel de snelheid van een tsunami sterk vermindert bij de kust, kan de snelheid nog erg hoog zijn. Door de lange golflengte trekt een tsunami zich niet zo snel terug als een gewone golf. Het water stijgt vijf à tien minuten, waardoor de enorme overstromingen veroorzaakt worden voordat het zich langzaam terugtrekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Door de zeebeving instaat er een golf, waardoor het water landinwaarts stroomt. Maar dat stroomt geleidelijk weer weg, het is gewoon een enorme golf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het water stroomt nooit alleen land inwaarts op maar het stroomt alle kanten op. Bij het epicentrum van de aardbeving ontstaat de tsunami golf. en het gaat alle kanten op. neem een verbeeld aan de tsunami in japan, die heeft ook al Hawaii bereikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er op het land geen zee ligt?

Van de golven die van het land af bewegen heb je geen last. Uiteindelijk zullen ze wel ergens land tegenkomen. Maak maar eens een flinke golf in een bak water. Die golf komt altijd een keer tegen de rand aan.

De zee kan zich overigens ook eerst een flink eind terugtrekken voor de golf komt. Dat gebeurde in Atjeh in 2004. Begint de golf met een dal dan trekt de zee zich eerst terug. Begint de golf met een piek dan begint de golf met stijgend water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat water loopt later terug naar zee.
Maar een tsunami is een grote vloedgolf die vanuit de zee of oceaan vertrekt na sommige zeebevingen en die kracht is overweldigend ...zodat het water dat reeds aan land gekomen is niet onmiddellijk weg kan.
Teneinde zal alles wel terug naar zee vloeien.
Daar waar die stromingen elkaar tegenkomen kunnen heuse draaikolken van water , modder en meegesleurde dingen ontstaan.(maar ook het reliëf en andere belemmeringen kunnen daar de oorzaak van zijn )
Op filmpjes over de tsunami in Japan waren er een aantal te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst trekt het water zich terug, misschien kun je dat zien als richting zee?
Maar daarna ontstaan er golven, en die gaan alle kanten op.
Op t journaal zag je ook dat zowel links van de tsunami (japan) als ook rechts van de tsunami (hawai, afrika) golven ontstonden.
Eigenlijk is elke kant dus landinwaarts, want aan alle kanten is land.
De zee trekt zich eerst terug, om vervolgens met flinke vaart weer binnen te denderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je veronderstelling dat het water nooit "in de richting van de zee" stroomt is niet juist. Vergelijk het met een steen die je in het water gooit. Er ontstaan kringen aan alle kanten van de steen. Indien er land vlakbij ligt wordt dat door zo'n golf geraakt. De golf die geen land treft zal langzaam aan kracht verliezen en verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De golf verplaatst zich niet alleen landinwaarts, maar gelijk een steen die je in stilstaand water gooit, alle kanten op.
Het land wat het dichts bij het episch centrum ligt wordt het ergst getroffen.
Gebieden die verder van dit centrum afliggen, zoals in dit geval o.a. Hawaii en de Westkust van Amerika ondervinden nauwelijks hinder van de golven vanwege de afstanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het stroomt 2 kanten op. Alleen als het landinwaarts stroomt krijg je het te weten. bij de tsunami in Japan zijn ook tsunami alerts opgeroepen rond de andere landen die aan de Grote Oceaan liggen.