Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gaat het beter met de mus?

De mussen leken te verdwijnen, uit te sterven.
Je zag ze amper meer, waar je ze jaren geleden nog volop in je tuin, in de stad, in het bos of waar dan ook zag.

Deze lente valt het mij op dat er ineens meer mussen zijn!
Ze zitten weer massaal in mijn tuin en ook op andere plekken zie ik ze rondhuppen en -vliegen.

Stijgt de mussenpopulatie weer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij de laatste vogeltelling bleek de mus verassend genoeg op de eerste plaats te staan van de meest waargenomen vogel in 2009.

Echter dit blijkt alleen voor bepaalde gebieden te gelden.

Zo blijkt bijvoorbeeld dat in Groot Amsterdam het oude stadshart, dus burgwallen en de grachtengordel tot aan de Amstel vrijwel geheel musloos is.

Concentraties van mussen dus.. in jouw tuin en gelukkig ook in de mijne.

Nu maar hopen dat stadsbesturen weer pro mus worden door het bouwbesluit van 2003, om gaten groter dan 1 cm in daken ontoegankelijk te maken, herroept.
Zodat mussen, die graag onder dakpannen nestelen, weer een broedplaats kunnen vinden.

Dan kunnen ze zich meteen makkelijker verstoppen voor de eksters, kraaien, gaaien, meeuwen en vooral ook voor sperwers.
Die zijn nu tot diep in de stad te vinden. En die eten helaas graag de makkelijk te vangen, weinig schuwe mussen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hier in Twente zijn er volop mussen te vinden. Volgens mij gaat het wel goed hoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mus lijkt terug te zijn. Gisteren zaten er 4 mussen in de tuin, vanmorgen zaten er zelfs zes op een tafel in de tuin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huismus is de meest getelde soort tijdens de Nationale Tuinvogel Telling, die Vogelbescherming Nederland in samenwerking met SOVON Vogelonderzoek Nederland voor de zevende keer organiseerde.

Lees meer hierover op deze site:

http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/actueel/tuinvogeltelling_2010
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja de mussenpopulatie groeit weer.
Kijk maar op deze site.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel, sinds van de week heb ik op heel veel Koolmezen na nu ook één mus die regelmatig een beetje vet komt eten, ik had sinds 2002 zolang ik hier woon nog nooit een mus in de tuin / wijk gezien. Ik was helemaal gelukkig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ja de mussen ziçjn dit jaar zichtbaar aanwezig in onze tuin. Zo'n achttal tegenover niks vorig jaar is toch veel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor zo'n 4-6 jaar was de huismus in purmerend uitgestorven door de vele eksters die daar rondliepen/vlogen en praktisch elke huismus opvraten die ze zagen. Afgelopen tijd heb ik er weer een paar kunnen spotten. Samen met een paar koolmeesjes :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding