Waarom is het zeewater op bijvoorbeeld de Malediven zo helder in vergelijking met het zeewater in NL?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Bij de Malediven heb je geen grote rivieren die daar veel slib naar zee vervoeren.

In de Noordzee heb je de Rijn, de Theems, de Maas, de Amstel De Schelde, en zelfs de Loire waarvan het water door de golfstroom ook in de Noordzee terecht komt.

De Noordzee is al niet zo diep en er staat een behoorlijke stroming. Daardoor is de zee vrijwel altijd troebel. Dat is altijd al zo geweest. Het heeft niks met vervuiling te maken - hoewel dat ook wel een beetje het geval is.

Kijk anders eens op Google earth naar de mondingen van de Amazone, de Gele Rivier en de Ganges: grote bruine vlekken in de oceanen. De Noordzee is maar een klein zeetje en is dus gauw vol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het zand er minder fijn is, hier zijn de zandkorreltjes kleiner en gaan ze makkelijker de zee in en be dij Malediven heb je minder zand dat de bodem verlaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is meer stroming in de zee, daardoor lijkt het water vies, door het zand. In feite is het water schoner dan in de Malediven, op biologisch niveau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De concentratie algen in het die wateren is veel lager dan hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het slib, dat door de stroming los komt van de zeebodem maakt het water troebel. Als je wat verder de zee op vaart, wordt het water al snel helderder.
Hoe minder 'fijne' slib/zandsoorten er in de omgeving zijn, hoe helderder het water wordt.