Thailand heeft een 'Upper-Middle-Income Economy'.
Dat staat gelijk met een semi-periferieland.

Vroeger werkte men met de begrippen kernlanden (de kern van het economisch wereldsysteem), periferie (wat we dus de derde wereldlanden noemen) en daartussen de semi-periferie.
Tegenwoordig wordt internationaal de voorkeur gegeven aan deze indeling:
Low-income countries (< USD 755 GNP / persoon)
Lower-middle-income countries (USD 755 - 2955 GNP / persoon)
Upper-middle-income countries (USD 2996 - 9265 GNP / persoon)
High-income countries (>USD 9266 GNP / persoon)
(low= laag, upper=hoog, middle=midden, income=inkomen, countries=landen).
SimonV