In de aardkorst zit magma, erbuiten heet het lava, nadat magma het aardoppervlak of de zeebodem bereikt wordt het lava genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jup, in feite precies hetzelfde. Het is alleen de plek die anders is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yes, zo simpel is het.
"Lava is gesteente in vloeibare vorm. Nadat magma het aardoppervlak of de zeebodem bereikt wordt het lava genoemd. Door verschillen in magmasamenstelling, snelheid van uitvloeiing, temperatuur en chemische, mineralogische samenstelling zijn er meerdere soorten lava, ieder met een eigen gedrag en met als kenmerk een poreuze structuur."

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus hetzelfde, maar doordat het aan het "oppervlak" komt, wordt de naam anders (overigens kan het zijn dat lava dan ook snel genoeg 'stolt' en dus in feite weer steen wordt - kort door de bocht gezegd).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lava en magma zijn eigenlijk precies hetzelfde. De aarde bestaat uit drie lagen: kern - aardmantel - aardkorst. In de aardmantel (net onder de aardkorst) zit magma. Dat is een dikke vloeibare massa die wel wat lijkt op stroop. De aardkorst bestaat uit losse platen die (soms) in beweging komen. De platen kunnen op verschillende manieren bewegen (tegen elkaar aan, uit elkaar, langs elkaar en over elkaar heen). Als ze uit elkaar schuiven (dat noemen we divergent) dan kan de magma naar 'buiten' komen. Dat gebeurt door een vulkaan die uitbarst. Als de magma naar buiten komt heet het geen magma meer, maar lava.

Het grotere verschil is dus dat als het in de aarde zit het magma heet en als het buiten de aardkorst komt noemen we het lava.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
volgens mij is het lava als het heet en vloeibaar is en en magma als het steen en koud is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
volgens mij bijna niets
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Magma is heet, vloeibaar gesteente binnen in de aarde

lava is magma dat door de aardkorst naar buiten is gestroomd

het verschil is dus dat wanneer lava nog niet naar buiten is gekomen het magma wordt genoemd