Stenen zoals jij bedoeld zijn afgebroken stukken steen van rost ontstaan door gestold magma uit de aarde. Door erosie zijn de stenen verbrokkeld en met gletsjers, rivieren en in de zee over het aardoppervlak versprijd. Ze zijn gedurende die tocht glad geslepen tegen elkaar of door het zand. Daardoor vaak mooi afgerond. Het is een proces van 1000den jaren. Dus stenen die je nu vindt zijn dus heel heel heel lang geleden ergens van een rots afgebroken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn twee hoofdvormen van gesteentevorming: gestold magma en neergeslagen materiaal, dat later in elkaar geperst wordt, sedimentatiegesteente. Door verwering komen er stukken van los, die bij voorbeeld in een snel stromende rivier meegevoerd worden. Ze gaan daar ronddraaien en slijten af, dat geeft grind.
Een en ander wordt uitstekend uitgelegd in Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst ontstaat er gesteente (rots). Dat kan op verschillende manieren:
- door vulkanische activiteiten, waarbij magma stolt (stollingsgesteente zoals basalt),
- doordat kleine deeltjes neerslaan (vaak in water) en zo gesteente vormen (sedimentair gesteente zoals zandsteen),
- doordat steen onder grote druk en hitte van structuur verandert of herkristalliseert (metamorf gesteente zoals marmer).

Als je dan eenmaal steenlagen hebt, in de aardkorst, dan zullen daar op den duur door erosie (slijtage door wint, regen en vorst) stukjes van afbreken. Afhankelijk van wat er verder met die stukjes gebeurt, krijg je dan puntige brokken of mooie gladde, afgeronde. Die laatste hebben meestal lang in stromend water gelegen, en zijn in de loop van een zeer lange tijd afgesleten. De kleinste 'steentjes' zijn de zandkorrels.

Toegevoegd na 1 minuut:
'wind'. Ik heb vandaag mijn tikdag niet (zucht).