Waar ontstaan golfen

Altijd als ik langs het strand loopt vraag ik me af, waar ontstaan golven ?? Waarschijnlijk niet uit een zwart gat midden in de zee, maar waar dan wel??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zie video (als het lukt tenminste.

Toegevoegd na 1 dag:
De golven ontstaan doormiddel van 2 gebeurtenissen: zwaartekracht en wind. De meeste golven ontstaan midden op zee waar een storm (vaak een lagedruk gebied) waait. De wind kan waaien uit alle richtingen, maar uiteindelijk gebeurt er het volgende:
Een wateroppervlak heeft een spanning. Deze spanning wordt verstoord door wind, dit zorgt voor de vorming van kleine rimpels. Op deze rimpels heeft wind meer grip dus zullen deze rimpels alleen maar groter worden, dit is het begin van een mooie golf. Nadat de wind zijn werk heeft gedaan zullen de golven geordend gaan rollen, dit komt door de druk die de zwaartekracht op hen uitoefent, ze zullen ook groepjes vormen (sets). Hoe verder een swell (golven) reist, hoe meer afstand ertussen die sets komt. Ze zullen wel hoogte verliezen als ze ver reizen, maar dan zijn ze meestal wel beter geordend, ‘cleaner’.
Er zijn drie swell types: groundswell, is de krachtigste, grootste swell, ze komen van ver, en kunnen hele grote afstanden afleggen. windswell, ontstaat door wind vrij dichtbij, daarom is het meestal een korte, ongeordende swell, zoals wij ze vaak zien in Nederland. Engeland ligt immers in de weg voor de groundswells die ons anders zou bereiken.
Dan heb je nog tropische stormen, ook orkanen genoemd. Dit type swell ontstaat allen maar in bepaalde seizoenen, wanneer het verschil tussen lucht en zeewater temperatuur het grootst is. Ze kunnen ongelooflijk mooie golven produceren die lang blijven hangen en krachtig zijn.

Zo ontstaan dus de golven maar ze moeten ook nog breken, daar zorgt een rif, al dan niet een kunst matig rif, zandbanken, of de bodem van de oceaan/zee voor. Als een golf de bodem begint te voelen, gaat hij vertragen. Dit bepaalt in grote mate de snelheid van de golf die je gaat surfen. Als de golf al van ver begint te vertragen, ga je trage golven krijgen. In Hawaï is dit dus niet het geval. Het eiland is omgeven door zeer diep water, daarom komt de golf er met een grote snelheid aan. Als de diepte 1,3 maal de hoogte van de golf is, gaat deze beginnen te breken, hoe het breekt hangt af van de bodem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De golven ontstaan doormiddel van 2 gebeurtenissen: zwaartekracht en wind. De meeste golven ontstaan midden op zee waar een storm (vaak een lagedruk gebied) waait. De wind kan waaien uit alle richtingen, maar uiteindelijk gebeurt er het volgende:
Een wateroppervlak heeft een spanning. Deze spanning wordt verstoord door wind, dit zorgt voor de vorming van kleine rimpels. Op deze rimpels heeft wind meer grip dus zullen deze rimpels alleen maar groter worden, dit is het begin van een mooie golf. Nadat de wind zijn werk heeft gedaan zullen de golven geordend gaan rollen, dit komt door de druk die de zwaartekracht op hen uitoefent, ze zullen ook groepjes vormen (sets). Hoe verder een swell (golven) reist, hoe meer afstand ertussen die sets komt. Ze zullen wel hoogte verliezen als ze ver reizen, maar dan zijn ze meestal wel beter geordend, ‘cleaner’.
Er zijn drie swell types: groundswell, is de krachtigste, grootste swell, ze komen van ver, en kunnen hele grote afstanden afleggen. windswell, ontstaat door wind vrij dichtbij, daarom is het meestal een korte, ongeordende swell, zoals wij ze vaak zien in Nederland. Engeland ligt immers in de weg voor de groundswells die ons anders zou bereiken.
Dan heb je nog tropische stormen, ook orkanen genoemd. Dit type swell ontstaat allen maar in bepaalde seizoenen, wanneer het verschil tussen lucht en zeewater temperatuur het grootst is. Ze kunnen ongelooflijk mooie golven produceren die lang blijven hangen en krachtig zijn. Zo ontstaan dus de golven maar ze moeten ook nog breken, daar zorgt een rif, al dan niet een kunst matig rif, zandbanken, of de bodem van de oceaan/zee voor. Als een golf de bodem begint te voelen, gaat hij vertragen. Dit bepaalt in grote mate de snelheid van de golf die je gaat surfen. Als de golf al van ver begint te vertragen, ga je trage golven krijgen. In Hawaï is dit dus niet het geval. Het eiland is omgeven door zeer diep water, daarom komt de golf er met een grote snelheid aan. Als de diepte 1,3 maal de hoogte van de golf is, gaat deze beginnen te breken, hoe het breekt hangt af van de bodem. Zie : http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=73362
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Voor het ontstaan van een golf moeten we dieper de zee in. Daar blaast de wind over het water en ontstaan er kleine rimpeltjes. Als de spanning van het water hoog genoeg is en er staat niet zoveel wind dan verdwijnen deze rimpeltjes weer. Mocht er toch een stevige wind staan dan zullen deze rimpels gaan groeien, en hoe groter ze worden hoe meer “grip” de wind krijgt.

De wind voegt als het ware energie toe aan het water en daardoor ontstaat de golf. Zoals aan het begin de waterspanning tegen werkte bij het ontstaan van golven is het in deze fase de zwaarte kracht die de golf weer plat probeert te krijgen. De wind is dus een belangrijke factor bij het ontstaan van golven, hoe meer het diep op zee waait hoe hoger de golven worden. Deze komen dan aan rollen bij de kust en daar breken ze.

Naast de hoeveelheid wind is ook het temperatuur verschil tussen lucht en zeewater van belang bij de grootte van de golf. In het najaar en tijdens de winterperiodes is de lucht aanvoer soms vele malen kouder dan het zeewater, door deze temperatuurverschillen zullen de golfen sneller aangroeien dan normaal. Tevens zorgen de regenbuien boven de Noordzee met zware windstoten ook voor hogere golven.