Hoe oud is de aarde?
Het oudst bekende gesteente is 3,8 miljard jaar oud. Je zou denken dat je, als je de ouderdom van het oudste gesteente op aarde kent, ook weet hoe oud de aarde is. Dat geeft echter alleen een minimum leeftijd voor onze planeet. We nemen namelijk aan dat de aarde eerst een gloeiende bol was. Uit die periode zijn dus helemaal geen gesteenten bekend. Toen de aarde begon te stollen werden pas de eerste gesteenten gevormd. Deze zijn echter sindsdien merendeels geërodeerd of weer omgesmolten in het binnenste van de aarde.

Het antwoord op de vraag "Hoe oud is de aarde?" moet daarom buiten de aarde worden gezocht. Terwijl de aarde en andere planeten nog gloeiende bollen waren, stolden al de eerste brokstukken in de ruimte. Sommige van deze brokstukken zijn later als meteorieten op aarde terechtgekomen. Door deze brokstukken te dateren weten we nu dat ons zonnestelsel, en dus ook de aarde 4,5 miljard (4.500.000.000) jaar oud is.
fremar