Waarom komt de zon in nice (frankrijk) later op als in nederland ?

We zitten bijna op dezelde lengtegraad ik zou denken dat de zonsopkoms en ondergangs tijden dus vrijwel gelijk zouden zijn maar als het hier.al.licht is is het daar nog pikkedonker.ik vond dit.uit.met vesturen van fotos met iemand uit nice.Wij begrijpen het allebij niet

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zit op een andere breedtegraad. Dat is de oorzaak. Op de Noordpool wordt het in de zomer helemaal niet meer donker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wewlk effect heeft de breetegra ad danop de tijd van de zonsopkomst ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem eens een kijkje op http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dagduur
Misschien dat het je dan allemaal duidelijker wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je verwart breedte- en lengtegraad. Onze breedtegraad in Utrecht is 54, in Nice 43 en op de Noordpool is het 90. Zie mijn antwoord.
WimNobel
10 jaar geleden
Ik denk niet dat ipzy de lengte- en de breedtegraad met elkaar verwart.
De redenering dat Nice en Utrecht op ongeveer dezelfde meridiaan liggen leidt ertoe dat dezelfde tijdzone van toepassing is.
Als je je dan niet realiseert dat de daglengte kan verschillen kom je tot de conclusie dat zonsop- en ondergang ook ongeveer gelijktijdig moeten plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Wim, dat bedacht ik ook toen ik de computer uit had en op weg was naar mijn weg. Bedankt.

Het beste antwoord

Het gaat niet om de lengtegraad maar om de breedtegraad: http://www.astronova.nl/licht-donker-schemering-actueel.html dit is voor Utrecht. De zon komt vandaag om 6 uur op. Als je 54 graden breedte invult zul je zien dat de zon al 8 min eerder opkomt. Nice ligt ongeveer op 43 graden breedte en als je dat invult zul je zien dat de zon 26 min later opkomt dan in Utrecht.

Je begrijpt (neem ik aan) wel dat het in de komende weken op de noordpool bijna de hele dag licht is. Als je daar nog vraagtekens bij hebt: kijk even het filmpje in de bron.

Als je dat snapt: realiseer je je dan dat het nu op de zuidpool bijna de hele dag donker is. Dus op dit moment van het jaar hebben de plaatsen die dichter naar de noordpool liggen dus meer licht. Het wordt eerder licht en later donker. Dat geldt ook voor het verschil tussen Amsterdam en Nice maar natuurlijk nog sterker tussen Amsterdam en Madrid etc.

In nov/dec/jan is het andersom. Op de zuidpool is het de hele dag licht en op de noordpool is het de hele dag donker. Nice zal dan een eerdere zonsopkomst en latere zonsondergang hebben dan wij in Nederland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
keigoed antwoord :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
perfect antwoord waarvoor mijn dank

Andere antwoorden (2)

Dit heeft te maken met de bolling van de aarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat komt door de SCHEEFSTAND van de aarde, niet door de bolling alleen.
De as van de aarde staat ook nog schuin. Met als gevolg dat de grens van dag en nacht ook schuin staat, en dat zorgt ervoor dat gebieden 'onder' Nederland later dag hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat geldt dus alleen voor de tijd tussen maart en september.