Is Guangzhou een koloniale dubbelstad?

Ik moet voor aardrijkskunde een werkstuk maken over een megastad en heb daarbij deze vraag gekregen. Guangzhou ligt in China vlak bij Hong Kong. Op kaarten(van Wikipedia) is het niet duidelijk te zien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Een koloniale dubbelstad is een stad die altijd in een ontwikkelingsland ligt. In zo’n stad heb je delen waar je kronkelige straatjes hebt en in het andere deel van de stad heb je rechte brede wegen, deze zijn gemaakt door de Europeanen in de tijd dat de ontwikkelingslanden nog kolonies waren. De ontwikkelingslanden waren toen een soort ‘doorgeefluik’ van de kolonie naar het westerse moederland.

Het heeft dus niets te maken met het gewone woord dubbelstad (twee steden aan elkaar). In de bron zie je dat er koloniale delen waren dus dan denk ik dat het antwoord ja is!

Toegevoegd na 1 minuut:
Vanaf de 7e eeuw al ontpopte Guangzhou zich tot een
bloeiende havenstad aan het eindpunt van de zijderoute. Portugese handelaars stichtten in 1557 een eigen kolonie in Macao, aan de monding van de Parelrivier. Lange tijd was Guangzhou de enige maritieme handelsplaats in China waar buitenlanders welkom waren en handel mochten drijven, tot zelfs hun eigen factorijen mochten oprichten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk het niet, het is een stad op zichzelf:Guangzhou ( Chinees : 广州) - bekend historisch als Canton of Kwangchow [4] - is de hoofdstad en grootste stad van de Guangdong provincie, de Volksrepubliek China . Gelegen aan de Pearl River , ongeveer 120 km (75 mijl) ten noordwesten van Hongkong en noord-noordoosten van Macau , Guangzhou is een belangrijke nationale transport hub en de handel in de haven . [5] Een van de vijf nationale centrale steden , [6 ] het bezit sub-provinciaal administratief statuut.
fremar