Wat is dit voor pin in de stoeptegel?

Ik zie dit vaker tussen stoeptegels

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gebruiken ze volgens mij als steunpunt voor de meetapparatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kunnen gebruikt worden als referentie punt om bv de marktkraampjes telkens op de juiste plek te plaatsen. Ander moet je de afstanden enzo elke keer opnieuw uitmeten.

Het beste antwoord

Voor de goede orde, dit zijn tijdelijke meetpunten.
Deze worden vaak gebruikt om van een vast punt door te meten naar een volgend punt.

In tegenstelling tot wat gezegd wordt worden deze gebruikt om de hoogtes door te meten en niet de grenzen.
Dit wordt gedaan door 2 mensen waarvan er één een hoogte instrument (vaak een waterpasinstrument) en de ander een zogenaamde kruisbaak. Dat is die rood witte plank die ze recht overeind houden.

Deze meetpunten worden ingetekend op een kaart zodat ze eventueel teruggevonden kunnen worden.
Ook verzakkingen in de grond komen zo aan het licht.

Maar ook om een peilhoogte op te geven voor bijvoorbeeld een nieuwbouw project.

Toegevoegd na 1 minuut:
De vaste hoogte maten worden aangegeven met een zogenaamde ANP bout.
Deze vind je vaak in vaste objecten zoals kerken of bruggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vind ik het beste antwoord van Bonniebiker, maar je ziet deze pennen soms ook van brons om terrassen van café's aan te geven, die door de gemeente zijn aangewezen, omdat terras-eigenaars en -bewoners soms de neiging hebben om het terras steeds groter te maken zodat er niemand meer langs kan.

Andere antwoorden (3)

van het kadaster, geeft scheiding van erf aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn vaste markeringspunten voor landmeters om te zien wat er veranderd is. Het is geen erfafscheiding; die zou wel heel toevallig altijd tussen 2 tegels vallen.

Toegevoegd na 1 dag:
Landmeters meten afstanden en hoogtes voor wie het niet weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze pinnen kunnen gebruikt worden als referenties voor het plaatsen van de marktkramen bv zodat ze elke keer precies goed staan op de juist plek
Bronnen: