Als je een toren van 500 meter hoog zou zetten in Scheveningen, zou je dan de britse kust kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Voor een berekening stellen we dat de toren zich op een afstand s, gemeten over het aardoppervlak, vanaf de waarnemer W bevindt.
De nodige torenhoogte is te berekenen als de lengte van de schuine zijde van de driehoek minus de kromtestraal R.
Met wat goniometrie krijg je dan de formule: hoogte = R/cos(a) - R
waarbij hoek a (in radialen) gelijk aan a = s/R.

Vullen we dan de hoogte van 500 meter in de formule in, dan kom je op een afstand van 83 kilometer. De kortste afstand van Scheveningen tot de Britse kust is ongeveer 180 Km. Je komt dus op minder dan de helft.

Toegevoegd na 34 minuten:
Nog even doorrekenen op deze leuke vraag levert het volgende op:

Als je een tunnel zou graven van Groningen naar Maastricht in een rechte lijn is de afstand tussen deze plaatsen maar 18 meter korter.
De diepte van de tunnel (in het midden) is dan 1300 meter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens Flight Simulator niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee.
De dichtstbijzijnde kust van Groot-Brittannië ligt op ongeveer 175 kilometer afstand, hemelsbreed. Doordat de aarde rond is, is er een maximumafstand die we kunnen zien: de horizon. Hoe ver weg de horizon ligt, is ongeveer te berekenen door de wortel te nemen van de hoogte van de waarneming en deze te vermenigvuldigen met 3.75: de wortel van 500 maal 3.75 geeft een horizon van ongeveer 84 kilometer: bij lange na niet genoeg dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met dezelfde formule (die alleen een ruwe schatting geeft!) kan ook ongeveer berekend worden hoe groot de toren wél moet zijn. We delen 175 door 3.75 en kwadrateren dit: de toren in Scheveningen zou ongeveer 2.2 kilometer hoog moeten zijn om de kust van Groot-Brittannië te kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, heel simpel de aarde is rond en niet vlak

dat kun je goed zien als je in een have staat en je ziet een schip steeds verder gaan dan lijkt het alsof hij langzaam in de zee zakt.