De grote oceaan spreekt voor zich... het is de grootste oceaan. Met spreekt ook wel van de pacific of stille oceaan. beide hebben hier ongeveer de zelfde betekenis. kalm/stil/vreedzaam... refererend aan de naamgever (pacific) Ferdinand Magellan die in. de 16e eeuw deze naam heeft bedacht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen dat de oceaan zo groot is als e iets gebeurt dat je het niet merkt en het ia er stil je hoort er voornamelijk alleen maar water
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het jaar 1521 heeft de ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan uit Portugal de Grote Oceaan overgestoken (Portugees: Fernão de Magalhães).
Hij ging vanaf Zuid-Amerika helemaal naar de Filippijnen. De drie schepen van Magellaan werden door de wind voortgestuwd door het warme water. Dit ging op een heel rustige manier. Zo komt het dat de Grote Oceaan ook wel Pacific wordt genoemd. Het woord Pacific betekent namelijk vredevolle. In Nederland noemen we hem niet zo maar noemen we hem meestal de Stille Oceaan. De Stille Oceaan is niet altijd zo stil want er waaien ook hevige stormen en daardoor is er ook wel eens een golf gekomen van 34 meter hoog!

Rene49: Verder was het zo dat de Spaanse ontdekkingsreiziger Vasco Nuñes de Balboa op 27 sept 1513 als eerste Europeaan de oceaan aanschouwde, vanaf een berg aan de zuidkust van Panama, op de plaats van het huidige Panamakanaal. Vanaf die plaats gezien ligt de oceaan in het zuiden. Hij noemde het toen de Zuidzee.
Vandaar dat later ook de bekende variant "Stille Zuidzee" ontstond.
(Aan de zuidkant van het Panamakanaal, op de oostelijk oever, bestaat nu nog een haven met de naam Port Balboa.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker in de tijd van de grote ontdekkingsreizen werden de schepen(zeilschepen) getroffen door perioden van wekenlange windstilte. De grootste vrees voor een kapitein. Want de voorraden verse drinkwaar en etenswaar slonken al op de dag dat men zee koos . Scheurbuik en erger lag snel op de loer.
De reis leek eindeloos. Wat is die groot he die oceaan. Wat is het stil he?? Je hoort nog geen zuchie wind. Zo maar een paar opmerking waaruit een naam kan ontstaan.