Dat hij korter duurde en dat er mensen waren om op te schrijven wat er gebeurde.

Ijstijden (koud) en tussen-ijstijden (warmer) wisselen elkaar de laatste 2,5 miljoen jaar af. We zitten nu weer in een tussen-ijstijd (het Holoceen, dat 10.000 jaar geleden begon).

Tijdens elke ijstijd of tussen-ijstijd zijn er periodes geweest waarin het warmer of juist kouder was. Als je er van uit gaat dat we nu in een tussen-ijstijd zitten, was de kleine ijstijd een iets koudere periode in een lange warme periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kleine ijstijd is een periode van een interstadiale (een warmere periode van een ijstijdperk , zoals vandaag de dag) , waarin het enkele eeuwen iets kouder is (maximum enkele graden) , door bijvoorbeeld 'Zonnevekken' (ongeveer 1.5 à 2°C kouder dan gemiddeld)
Men spreekt echter niet van kleine ijstijden ,maar van 'de' kleine ijstijd . Omdat die maar één keer vernoemd wordt ' Tussen 1300- 1750 ongeveer.
Voor andere ijstijden moeten we ons baseren op ijstijdperken , waarin warmere en koudere periodes ( we zitten nu in een warmere periode van een ijstijdperk)
De laatste ong 50 ijstijden speelden zich nagenoeg allemaal af in het holoceen en het pleistoceen (tot ong. 1,8 miljoen jaar geleden) en duurden vrij kort. De laatste ijstijd was ongeveer 10.200 jaar geleden.
Daarvoor waren er ook honderden zo niet duizenden ijstijden....maar hoe verder terug in de geschiedenis van de Aarde hoe moeilijker details te herkennen (want schommelingen zijn details)
De vroegere ijstijden worden dan ook in één geheel vernoemd , sommigen over periodes van 50 miljoen , honderden miljoenen en de eerste (in het proterozoïcum Eon) misschien wel over bijna een half miljard jaar.

De meeste ijstijden zijn het gevolg van de hoekhelling van de Aardas (obliquiteit) , de excentriciteit van de Aarde rond de Zon en 26.000 jaarse schommelingen in de tolbeweging van de Aardas (precessie)

Van een ijstijdperk spreekt men zolang er ijs en sneeuw gevormd wordt op de Aarde (zoals nu :gletsjers, poolkappen)
Voor Antarctica durft men wel een uitzondering maken omdat die ginds al minstens 500 miljoen jaren een poolkap hebben.