Heeft Sandy Island bij Australie wel of niet bestaan? (locatie 159 55 OL - 19 15 ZB)

Google Map toont een satellietfoto van 2009 van zuidelijk deel eiland, waarop veel koraal is te zien. Het kan er dus nooit 1400 meter diep zijn zoals onderzoekers beweren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, Sandy Island heeft nooit bestaan.

"Sable of Sandy Island, het eiland dat niet blijkt te bestaan, is voor het eerst te zien op een kaart uit 1908. Tot die conclusie is de Nationale Bibliotheek van Nieuw-Zeeland gekomen. De bibliothecarissen zijn met een stofkam door hun kaartencollectie gegaan en vonden het eiland voor het eerst op een kaart die is getekend naar aanleiding van een expeditie.

In 1876 voer het schip Velocity door de zee tussen Australië, Nieuw Zeeland en Nieuw-Caledonië om de daar aanwezige eilanden in kaart te brengen. Op de plek waar Sandy Island volgens de kaart moet liggen, zagen ze een landmassa van ongeveer 30 kilometer lengte; een flink eiland dus. Bij het eiland werd wel aangetekend dat het niet mogelijk was de positie heel precies te bepalen.

De logboeken van de expeditie werden gebruikt om kaarten te maken. Op de editie van 1908 heeft de cartograaf de waarschuwing in de wind geslagen en een puntje getekend als aanduiding dat er een eiland is. In werkelijkheid is de zee daar 1400 meter diep. Latere kaartenmakers hebben dat gewoon gekopieerd."

http://www.metronieuws.nl/plus/verdwenen-eiland-stamt-uit-1908/BjYlkz!YYqsgWlebk0_xuWhoJ0MWw/

"Op diverse kaarten, in verschillende oudere edities van de Times Atlas of the World en ook in Google Maps en Google Earth is tussen Australië en Nieuw-Caledonië een klein eiland van ongeveer 25 kilometer in lengte genaamd Sandy Island te vinden. Echter blijkt in werkelijkheid het kleine eiland geheel niet te bestaan en tevens ook nooit bestaan heeft."

http://www.websonic.nl/nieuws/google-maps-haalt-spookeiland-sandy-island-van-de-kaart-44384
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze informatie was voor mij bekend, Maar juist de (historische) satellietfoto van Google Map 2009 foto brengt me aan het twijfelen, omdat ik op de foto op de plek van het eiland de bruine contouren van koraal zie, vlak onder het wateroppervlak. Zie voor vergelijk westelijk het naburige eiland Isle de la Surprise.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar heb je die foto dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens, ik vergeet je te bedanken CT4h voor je uitgebreide en onderbouwde antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedanken hoeft niet hoor, zeker niet als ik je niets nieuws verteld heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op Google Map kiest voor de locatie (locatie 159 55 OL - 19 15 ZB). dan toont Google Map een zwarte balk over de contouren van Sandy Island. Kies je uit het menu boven- toon historisch beeldmateriaal dan kan je oudere beelden van de locatie bekijken. De foto van 2009 toont wat het zuidelijk deel van wat het eiland zou moeten zijn. In plaats van blauwe golven zie ik bruine contouren -mogelijk van koraal?