Waarom zijn de tijdszones op deze manier ingedeeld?

Waarom hangen de tijdzones af van de tijdzone 0, waar deze zich nu bevind, waarom zit tijdzone 0 bv niet in Amerika oid? Heeft dit te maken met een bepaalde machtstrijd oid? Of heeft het totaal met wat anders te maken? Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit random.is gekozen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De tijdzones zijn ten opzichte van de 0 meridiaan, die door Greenwich loopt (niet ten opzichte van de equator natuurlijk). Aangezien de Britten een rijke historie hebben mbt navigatie op zee, is dat zo gegroeid. Pas later zijn andere landen overgegaan op een systeem waarbij de lokale tijd afhangt van GMT (Greenwich Mean Time), meestal met een verschil in hele uren (daar zijn uitzonderingen op). Dus geen machtsstrijd, maar historisch zo gegroeid, en uiteindelijk maakt het ook niet veel uit waar je het 0-punt kiest.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ met als toevoeging dat er wegens landsgrenzen, handelsvoordelen en oorlogen (hitler heeft bijvoorbeeld bepaald dat heel west-europa dezelfde tijd moet hebben dat kwam hem wel goed uit in de oorlog) er nogal wat verschil zit in de vorm en breedte van de verschillende tijdszones.

Andere antwoorden (3)

de 0 zone is gebaseerd op GMT (Greenwich Mean Time) waar ook de 0 meridiaan loopt. Engeland was de grote wereldmacht toen dit werd ingesteld en wie macht heeft kan dat bepalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
In oktober van 1884 besloten 41 vertegenwoordigers van 25 landen op de International Meridian Conference (of Prime Meridian Conference) in Washington om de GMT als standaardtijd in te stellen en plaats van de nulmeridiaan te bepalen. Het was dus niet alleen Engeland dat dit heeft bepaald. http://en.wikipedia.org/wiki/Prime_meridian_(Greenwich) http://en.wikipedia.org/wiki/International_Meridian_Conference
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dank voor de aanvulling!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is natuurlijk verklaarbaar omdat dit inmiddels een soort ongeschreven standaard was geworden en het een enorme klus zou zijn om alles aan te passen. Zoiets als besluiten dat het jaar nul niet meer met de geboorte van Jezus maar met de val van het Romeinse rijk samenvalt.
Dit heeft te maken met de Greenwich Mean Time (GMT).

Greenwich is een stadsdeel van Londen in het Verenigd Koninkrijk. De meridiaan van Greenwich, de nulmeridiaan, loopt door Greenwich. Het is de lijn waar de lengtegraad gelijk is aan 0.

In de loop van de negentiende eeuw (1801-1900) werd in ieder land van de wereld afzonderlijk een standaardtijd tot stand gebracht. Toen werd het noodzakelijk een wereldstandaardtijd in te voeren. Tijdens een aantal geodetische conferenties werden door verschillende landen ideeën aangedragen over de plaats van de 0-meridiaan en welke tijd de standaardtijd moest worden.

In 1884 werd op de Prime Meridian Conference in Washington besloten dat Greenwich het ruimtelijke en temporele centrum van de wereld zou worden. De redenen hiervoor waren dat voor zeekaarten de 0-meridiaan over Greenwich liep en omdat de tijd op zee al eeuwenlang die van Greenwich was geweest. De tijd horend bij de meridiaan van Greenwich is Greenwich Mean Time.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord: +
Antoni
11 jaar geleden
Met dank aan wikipedia! Dankjewel voor de +1 !
Onze samenleving hangt aaneen door het hanteren van standaards (overeenkomsten), Als iedereen zijn eigen zin gaat doen valt onze beschaving als een kaartenhuisje ineen. Het heeft geen zin dat ik met mijn kredietkaart aan het andere eind van de wereld toekom, en ik vaststel dat het spleetje ,waar ik de kaart moet insteken, te klein is.
Standaardisatie is het wondermiddel. Welke standaard er wordt gehanteerd, hangt van verschillende factoren af.Gebruiksvriendelijk, economisch haalbaar, sterkte en invloed van de firma's, enz.
Muziek heeft veel standaards gehad, lp, single, bandopnemer, cassette, cd enz.
Met de opkomst van de mechanische uurwerken, het drukker wordende, Continent overschrijdend, verkeer,
telegrafie, navigatie enz had men nood aan een gestandaardiseerde tijdsbepaling.
In de sterrenwacht van Greenwich hebben ze de koppen bij elkaar gestoken, en hebben het huidige systeem
bedacht. Daarom loopt de nulmeridiaan van Greenwich pal door het midden van de sterrenwacht.
Omdat op dat moment Engeland een wereldimperium was hebben zij hun systeem kunnen doordrukken.
Wachten is nu op iemand die iets anders en beters uitvind en we gaan dan mischien een heel andere tijdsstandaard hanteren.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
In oktober van 1884 besloten 41 vertegenwoordigers van 25 landen op de International Meridian Conference (of Prime Meridian Conference) in Washington om de GMT als standaardtijd in te stellen en de definitieve plaats van de nulmeridiaan te bepalen. Het was dus niet alleen Engeland dat dit heeft bepaald. http://en.wikipedia.org/wiki/Prime_meridian_(Greenwich) http://en.wikipedia.org/wiki/International_Meridian_Conference Waar baseer je op dat Engeland dit heeft doorgedrukt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meridiaan van Greenwich werd gebruikt door de engelse vloot en de engelse marine.
Eén van de grootste vloten van de wereld die met veel landen samenwerkte. Daarom hadden ze een enorme invloed op de rest van de wereldvloot. Zo'n grote invloed dat Parijs niet is gekozen.
Bv Waarom zou ik voor Parijs kiezen dat al mijn kennis en ervaring gebaseerd op het gebruik van de Meridiaan van Greenwich.
Als ik voor Parijs zou kiezen zou ik al voor te beginnen al mijn boeken kunnen weggooien en nieuwe maken met Parijs als meridiaan, lespaketten aanpassen, zeekaarten moeten vervangen worden enz.
Het blijft niet bij alles een beetje te verschuiven.
Robert
Antoni
11 jaar geleden
Dat Engeland en het Engelse systeem veel invloed hebben gehad op de definitieve keus van de Conferentie van 1884, lijkt mij overduidelijk. Dat Engeland zijn systeem heeft doorgedrukt tegen de zin van de meerderheid van de andere landen, daar ben ik niet van overtuigd. Frankrijk -daar heb je gelijk in- ging pas jaren later, namelijk in 1911, akkoord met de Greenwich Meridian.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat zij dit gedaan hebben tegen de zin van de andere. Zij hadden op dat moment de beste of meest gebruikte standaard wat betreft navigatie die wereldwijd gebruikt werd. Logisch, toch dat men daar dan voor gekozen heeft en natuurlijk gaat dan een regering meehelpen om het doel te bereiken met welke middelen dan ook.
Robert
Antoni
11 jaar geleden
Onder "doordrukken", zoals je vermeld in de op één na laatste zin van je antwoord, versta ik: "iets doen tegen de zin van anderen". Maar laten we deze discussie hier maar mee beëindigen. Dankjewel voor het meedoen! Ik vond het erg leuk om steeds allerlei informatie over dit onderwerp op te zoeken en ik heb er veel nieuwe dingen van geleerd, ook van jouw antwoord en reacties!