Hoe is de oude gracht in utrecht onstaan?

Is de oude gracht uitgegraven ,,of zijn de huizen aan de oude gracht in utrecht opgehoogd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

De Oude Gracht is gegraven in ongeveer de 10e eeuw. De reden was, dat de Rijn begon te verzanden, en er een goede verbinding met de Vecht moest zijn voor de handelsscheepvaart.

In eerste instantie werd het uitgegraven zand lang de oever gekieperd, en dat liep schuin omhoog. Dat was handig, want er was een plek vlakbij, voor het uitgegraven zand, en het was ook een prima oplossing voor overstromingsgevaar. Omdat de oevers toen schuin omhoog liepen, werden er een heel eind van de Oude Gracht vandaan huizen van o.a. kooplieden gebouwd, en daar kwam ook een weg.

In ongeveer de 12e eeuw werd de Weerdsluis gebouwd, en kreeg men controle over het waterpeil in de Oude Gracht. Gevolg: de kans op overstroming was veel kleiner. De oevers werden toen veranderd. Niet meer schuin omhoog, maar recht omhoog, zoals het nu is.

Dat was veel praktischer: nu konden er huizen (en een weg) veel dichter bij de oevers worden gebouwd, en er hoefde minder gesjouwd te worden met al die handelswaar. In de huizen, èn de kelders onder die huizen vestigden zich allerlei bedrijven, omdat het een ideale plek was i.v.m. aan- en afvoer van goederen.

Als je een beetje bekend bent in Utrecht, dan moet je er eens op letten. De straten naar de Oude Gracht toe, lopen allemaal omhoog. Minrebroederstraat, Zadelstraat, Steenweg, Bakkerstraat, Potterstraat, Vinkenburgstraat etc. Als je in deze straten loopt richting Oude Gracht, moet je dus een beetje klimmen.

De Ganzenmarkt, de Vismarkt, Bezembrug, Lijnmarkt, Strosteeg, Zakkendragerssteeg etc, zijn allemaal namen van straten (en pleinen) die herinneren aan de handel in vroegere tijden, en liggen niet toevallig allemaal vlakbij de Oude Gracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor duidelijke uitleg,,,,Ik woon aan de ganzenmarkt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dan woon je wel uniek!! Alles dichtbij, de Hema, de bibliotheek, en als je bij burgemeester Wolfsen op de koffie wilt, dan is het ook alleen maar een kwestie van oversteken ;-) Het is daar erg veranderd de laatste 10-20 jaar. Vroeger zat daar de brandweerkazerne, en het is nu een prachtig plein. Utrecht is mooi hè?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met stip beste antwoord,,,bedankt!!!

Andere antwoorden (1)

De oude gracht is uitgegraven, dit om de scheepvaart en handel van vroeger te verbeteren.
Lees de onderstaande bron even mocht je geïnteresseerd zijn (: (stukje 'late middeleeuwen')
Hieronder nog een klein stukje van deze bron.

'Om de scheepvaart mogelijk te houden, wordt zodoende al rond het jaar 1000 het noordelijk deel van de Oudegracht gegraven, ofwel het deel van de huidige Bakkerbrug tot aan de stadsbuitengracht bij de Bemuurde Weerd. Zo werd een verbinding verkregen met de rivier de Vecht, waarover de schepen verder naar het noordwesten konden varen. '