Zou het kunnen dat de laatste poolkappen overblijfselen zijn van de laatste ijstijd?

Misschien trap ik een open deur in maar na het lezen van een artikel over de Zuidpool dat het er in de afgelopen 50 jaar 2 °C warmer geworden is. Waar ik eigenlijk op doel is dat die zogenaamde verwarming sowieso een natuurlijk ritueel is en de poolkappen langzamer ook zonder de menselijke uitstoot zouden smelten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Op je vraag zelf is het antwoord positief.

Voor datgene wat je in de toelichting vraagt ligt het wat anders. Daar kan niemand op dit moment een exact antwoord op geven. Wel is het zo dat door de toename van de broeikasgassen in de atmosfeer het klimaat verandert en het op bepaalde plaatsen warmer wordt (op andere kouder, maar gemiddeld neemt de temperatuur toe). Dat is een van de oorzaken van het afsmelten van de ijskappen.

Er zijn ook andere oorzaken aan te wijzen die van invloed zijn zoals de stand van de aardas en veranderingen in de aardbaan (zie voor een uitgebreide beschrijving "Oorzaken glacialen" in de link). Maar klimaat is ingewikkeld en veel wordt nog niet begrepen en is nog onduidelijk,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort door de bank genomen is het dus een natuurlijk traject waar wij als mens weinig tot niks aan hebben toegevoegd en is het een grote hype?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is geen grote hype! We doen wel degelijk dingen die processen versnellen en schieten daarmee als het ware in ons eigen been omdat we minder tijd krijgen om adequate maatregelen te nemen. Maar er zijn ook natuurlijke processen waar we geen of weinig invloed op hebben die ook effect hebben. Dat er periodiek ijstijden zijn geweest met daartussen warmere perioden, zonder dat daar menselijke invloed aan te pas kwam is nu eenmaal een feit.