Wat zijn de ergste vulkaanuitbarstingen aller tijden ?

Er zijn verschillende vormen van natuurgeweld, zoals overstromingen en aardbevingen. Hier hebben wij in Nederland en België regelmatig in meer of mindere mate mee te maken. Een vorm van natuurgeweld die voor ons wat minder bekend is, is het uitbarsten van een vulkaan. De afgelopen eeuwen zijn hierdoor duizenden mensen om het leven gekomen. Maar welke vulkaanuitbarsting zijn eigenlijk de dodelijkste geweest?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mensen of (ook) voor dieren?
In aantal of in percentage van de bevolking?
Pompeii is waarschijnlijk de bekendste grote vulkaanramp, maar misschien is Atlantis ook wel door een vulkaan ten onder gegaan. En mogelijk is er 250.000 jaar geleden wel een hele beschaving verdwenen, maar dat weten we lekker niet.

Antwoorden (3)

De uitbarsting van Mount Tambora, één van de hoogste toppen in de Indonesische archipel, was de grootste ooit door mensen opgetekend. De classificatie op de Vulkanische Explosiviteits Index is 7 (of "super-kolossaal"). Die uitbarsting bereikte het hoogtepunt in april 1815. De knal was te horen op Sumatra, 1.930 km verder weg. De zware as viel neer op vele - ook ver weg liggende - eilanden. Het dodental van deze uitbarsting ligt op ongeveer 71.000.
Amadea
11 jaar geleden
De uitbarting van de Krakatau in 1883 is de grootste uitbarsting in de menselijke geschiedeins geweest. Hierbij verloren circa 36.000 mensen direct het leven. Bij de Tambora in het andere antwoord vielen de slachtoffers vooral als gevolg van de naweeen van de uitbarsting. Dit was bij de Krakatau minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een andere enorme uitbarsting die indirect de val van een complete beschaving tot gevolg had, is die van de Santorini (Thera) in de buurt van Kreta, in ongeveer 1600 B.C. Hoeveel mensen er toen overleden zijn, is niet te zeggen, maar het moet enorm zijn geweest.

De meest megantische vulkaanuitbarsting die we kennen is ongetwijfeld die van de Yellowstone supervulkaan 2 miljoen jaar geleden en nogmaals 640.000 jaar geleden. Toen liepen er nog geen mensen rond in Noord-Amerika, de eerste mensen staken pas 60.000 jaar geleden de Beringstraat over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kende ik nog niet! Dank! Ik had hier gisteren al een mooie reactie op getypt dat de Toba volgens de modellen van vergelijkbare orde is geweest als de oudste Yellowstone-uitbarsting... Goeievraag eet mijn reacties op!