Dat is Wallonie.

Zie afbeelding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik google maps bezie bij de grens van België en Nederland, dan zie ik een scherp doorgetrokken lijn als grens tussen de beide landen. Boven Nederland en onder België.
De N 648 richting Duitsland volgend, raakt de grens tussen Vlaanderen en de regio Wallonië bij Bij De Planck de grens met Nederland . Links van die lijn is Vlaanderen en rechts is Wallonië. De routebeschrijving geeft naar rechts een afstand aan van net even meer dan 20 km tot Vaals en dat alles langs de Nederlands Limburgse grens en Wallonië. Het Drielandenpunt van Nederland grens in Belgie aan de regio Wallonië. Overigens was er vroeger sprake van een Vierlandenpunt. Dat heeft met Moresnet te maken.Leuk om dat zelf eens uit te zoeken. Er zouden zelfs postzegels van zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk geen van beide..... Ik denk dat het hier om het Duitstalig deel van België gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
hetgeen dus wil zeggen: Wallonië
De plaats in België die het dichtst bij het drielandenpunt ligt, is Gemmenich. Deze plaats behoort tot de gemeente Plombières, de provincie Luik en de Waalse regio. Zoals de naam al doet vermoeden is dit van oorsprong geen Franstalige plaats. Het ligt in een klein gebied waar Platdiets wordt gesproken, hetgeen een Nederlands/Duits overgangsdialect is. Op grond hiervan had de Belgische overheid de gemeente bij het Nederlandse of Duitse taalgebied moeten indelen, maar toch hoort het officieel tot het Franse taalgebied. Overigens worden de Duitstalige gebieden ook tot de Waalse regio gerekend.
Nederland grenst hier dus wel aan Wallonië, maar niet werkelijk aan Franstalig gebied. De enige plek waar Nederland direct aan Franstalig gebied grenst, is de Maasoever bij de St.Pietersberg.
WimNobel