Wat is een goed voorbeeld qua plaats van een subburbia in Nederland?

Waar je je goed bij kan voorstellen wat een subburbia is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Bedoel je een sub-urbaan gebied, in de volksmond ook wel 'suburbia' genoemd? In het Nederlands noem je dat ook wel een 'voorstad'.

Een voorbeeld is Houten of Leidsche Rijn. Enorme woonwijken met heel veel jonge mensen die elke ochtend vertrekken uit de wijk om te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buitenwijk lijkt mij een betere Nederlandse bewoording, omdat je niet altijd van een stad spreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al is dat natuurlijk onzin, want suburbs zijn ook niet altijd wijken. Ik bedoel: het beste is om onderscheid te maken tussen voorstad en buitenwijk. In het geval van Houten spreek je van een voorstad, Leidsche Rijn is een buitenwijk.

Andere antwoorden (4)

suburb betekent letterlijk voorstad, buitenwijk.

Amsterdam heeft veel buitenwijken, zoals Slotermeer, Geuzenveld en Osdorp.
Scheveningen (Den Haag) is een typisch voorbeeld van een voorstad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Engelse termen suburbia en suburbs slaan op buitenwijken en ook voorsteden in de Verenigde Staten.

Subburbia is dus geen woord, noch in het Nederlands, noch in het Engels.

Buitenwijken horen tot het bestuurlijke grondgebied van de stad, dit in tegenstelling tot voorsteden.

Dus dan is het maar de vraag wat je eigenlijk bedoelt.

Veldhoven en Nuenen zijn dorpen bij Eindhoven, ook wel voorstad te noemen.
Sprookjesbos is een buitenwijk, tamelijk nieuw en hoort echt bij Eindhoven.

En zo heeft iedere stad wel zijn buitenwijken en voorsteden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ypenburg, Leidsenveen en Nesselande.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn dat?
Voorsteden of buitenwijken?
En waar dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede voorbeelden van suburbia. Ypenburg en Leidschenveen horen bij Den Haag, Nesselande bij Rotterdam.
Impulsief: Zoetermeer (bij Den Haag). Capelle aan de IJssel (bij Rotterdam). Beiden aangesloten op het openbaar vervoernet van de "hoofdstad" (metro,tram,bus,trein), en gericht op huisvesting van mensen die oorspronkelijk in de "hoofdstad"woonden en/of werken.