Is het mogelijk om wolken te vernietigen zodat er in een land droogte ontstaat?

De president van Iran beschuldigt het Westen ervan dat er droogte is in zijn land. Hij zegt dat het Westen wolken vernietigd die zijn kant op komen zodat er droogte in zijn land ontstaat. Of dit nu waar is of niet is niet relevant, want ik mij wel afvraag of dit theoretisch mogelijk is dat men ervoor kan zorgen dat er droogte ontstaat in een land.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is mogelijk om wolken enigszins te manipuleren zoals de andere antwoorders al zeggen. In China is het ook gedaan voor de Olympische spelen.

Maar of het mogelijk is om het voor een heel land te doen en daarmee een droogte te doen ontstaan is van een heel andere orde. Dat zou betekenen dat je direct en grootschalig in het klimaat van Iran zou moeten ingrijpen. Dat betekent dat vanuit de omliggende landen gecoordineerde en gerichte acties plaats moeten vinden en als je dan ziet hoe groot Iran is dan lijkt het mij onmogelijk om dit voor het hele land te doen. Misschien dat het met Andorra of Monaco wel lukt :-).

Waarschijnlijk bedoeld Mahmoud Ahmadinejad dat de hele klimaatverandering in gang is gezet om Iran droog te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is waar, al is het "vernietigen" van wolken niet het juiste woord. Het "manipuleren" van wolken is hier het geval. In China hebben ze dit ooit gedaan om een gebied waar het al heel lang niet geregent had, nat te maken zodat er weer rijst op verbouwd kon worden. Wolken kun je in die zin dus zeker manipuleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mogelijk door zilverjodide op de wolken te strooien om ze kunstmatig te laten uitregenen.
In Rusland wordt dat soms gedaan om het bij evenementen droog te houden.
De consequentie is natuurlijk dat er dan elders meer neerslag valt en daar lijkt het in het geval van Iran niet erg op.