Breezanddijk

Een gehucht in de gemeente Súdwest-Fryslân, provincie Friesland (Nederland), gelegen aan de Afsluitdijk. Het ligt op het voormalig werkeiland Breezand, op twaalf kilometer van de Friese kust. Tot 2011 lag Breezanddijk in de toenmalige gemeente Wûnseradiel.

Het dorp heeft slechts vier inwoners[1] en vier adressen: Afsluitdijk 1, een tankstation, Afsluitdijk 3, een zendmast, Afsluitdijk 5, een pand in gebruik bij de Koninklijke Luchtmacht ivm vliegoefeningen en Afsluitdijk 7, de woonboot van de 4 inwoners van Breezanddijk.

Daarmee is het na Koudekerke (Schouwen-Duiveland) en Helwerd de kleinste plaats in Nederland. Het is wel de kleinste plaats met een aparte postcode en inwoners.
Desondanks heeft de snelweg bij Breezanddijk een viaduct en een op- en afrit, zodat weggebruikers van beide rijbanen het benzinestation kunnen bereiken en eventueel kunnen keren.

Het adres van Breezanddijk heeft een unieke postcode: het is het enige adres met postcode 8766 en na 8766 kunnen uitsluitend de letters TS komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schiermonnikoog is een gemeente. Er zijn heel veel dorpen met minder dan 942 inwoners... :-)
Amadea