wie of wat is bosporus

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
AWM
14 jaar geleden
We hebben nu al een landengte, zee-engte en zeestraat.
Wat gaat het worden?

Het beste antwoord

De Bosporus is de zeestraat in Turkije die zee van Marmara verbindt met de zwarte zee en even wezenlijk, Europa schijdt van Azie aan weerszijden van de zeestraat ligt de stad Istanbul. Op zijn smalst meet de Bosporus 640 meter. De lengte bedraagt 32 km. De diepte varieert van 36 tot 112 meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is de landengte in Turkije die Istanbul verdeelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Bosporus is de zee-engte tussen Istanbul en Klein-Azië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een zeestraat in Turkije die de Zee van Marmara verbindt met de Zwarte Zee. Aan weerszijden van de zeestraat ligt de stad Istanboel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Bosporus (Turks: Bogaziçi, Karadeniz Boĝazi) is een zeestraat in Turkije die de Zee van Marmara verbindt met de Zwarte Zee. Aan weerszijden van de zeestraat ligt de stad Istanboel. Op zijn smalst meet de Bosporus 640 meter. De lengte bedraagt 32 kilometer. De diepte varieert van 36 tot 124 meter.
De naam Bosporus komt uit het Grieks (Βόσπορος) en duidt op een plaats waar een koe het water oversteekt. De naam is ontstaan door de mythe die vertelt dat Io in de gedaante van een koe deze zeestraat overstak. De plaatsnamen Coevorden en Oxford betekenen hetzelfde, maar hier ging het om echte koeien.