Dat kan op onderstaande site

http://www.astronova.nl/licht_donker.html

Toegevoegd na 6 minuten:
Daar kan je per locatie en per datum zien wanneer

Einde Astronomische duisternis
(zon < 18 graden onder de horizon
Einde Astronomische schemering
(zon < 12 graden onder de horizon
Einde Nautische schemering
(zon < 6 graden onder de horizon
Zonsopkomst

Zonsondergang
Begin Nautische schemering
(zon > 6 graden onder de horizon
Begin Astronomische schemering
(zon > 12 graden onder de horizon
Begin Astronomische duisternis
(zon > 18 graden onder de horizon

plaatsvinden.

En in de zomer gat in Nederland de zon niet ver genoeg onder om te spreken van de Astronomische duisternis.

Toegevoegd na 2 uur:
Wat wij normaal schemering noemen is de burgerlijke schemering, dat is de periode tussen zonsondergang en het moment dat de zon 6 graden onder de horizon staat
(en 'smorgens natuurlijk van 6 graden tot zonsopkomst)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie link.. het is dus in deze tijd van het jaar niet donker genoeg voor astronomen om een zinvolle waarneming te verrichten.... tss verwende gasten! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je nog iets zeggen over de burgerlijke schemering want ik denk dat de vraagsteller nu juist DAT wil weten maar een plusje voor je mooie link.
Ik gebruik daar in verband met Skypen naar de westkust van de VS altijd Google Earth voor, in de dag nacht stand inschakelen met de dag/nacht knop