Hoe ontstaat een klifkust en hoe kan je hem herkennen?

Ik zag net een klifkust maar ik wil graag weten hoe is zo'n klif nu eigenlijk ontstaan en wat zijn zijn kenmerken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

Zo'n kust ontstaat door erosie of verwering. Invloeden uit de natuur dus. Die begrippen kun je waarschijnlijk wel op internet vinden! :)
Hier is de uitleg ook te vinden, kan je gelijk doorklikken naar erosie of verwering: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klif
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn vele soorten klifkusten en kliffen.
Die kunnen bestaan uit kalksteen , graniet ,krijt en zo meer.
Kenmerkend is de bijna loodrechte afgrond naar de zee toe.
voorbeeld : krijt
Dicht bij ons zijn er de krijtrotsen net onder Vlaanderen , bij Kales (Noord-Frankrijk). Of langs de andere kant van het Nauw van Kales rond Dover in Engeland.
Engeland wordt steeds kleiner , de kusten hebben een 'afslag' . Krijtrotsen bestaan vooral uit schelpen uit het Krijt tijdperk , die door drukken van gesteenten naar omhoog gekomen zijn.
Door invloed van de Zee kalven die rotsen af op een manier zoals bijvoorbeeld ijsbergen afbreken van een ijsplateau.
Dan heb je bijna loodrechte taluds.
Om dit te veralgemenen naar alle kliffen gaat wat te ver.
Er zijn kliffen bekend (ook onderzeese) die onmiddellijk het gevolg zijn van tektonische verschuivingen en op sommige plaatsen zelfs door aardbevingen .
Op andere plaatsen , bij heel hard gesteente dat moeilijk afbreekbaar is (zoals graniet , basalt , dolomiet ) , blijven die harde gesteenten overeind daar waar de zachtere al lang zijn weggeschuurd.
Een speciaal geval zijn de fjorden : dat zijn oude en minder oude gletsjeruitschuringen die tot in de zee uitmonden .
Sneeuw en ijs hebben diepe kloven gemaakt.
Op sommige eilanden zijn kliffen rechtstreeks het gevolg van vulkanen , wiens pegels zo hard zijn dat ze nog obereind staan lang nadat alles in de omgeving al miljoenen jaren is geërodeerd is door water en wind (leuk voorbeeldje op oto)