Wat is het meest westelijke punt van onze tijdzone? En wat het meest oostelijke?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Annswers
13 jaar geleden
goh nooit over nagedacht, goeie vraag!

Het beste antwoord

Heel extreem nu:
Oosten: Kvitoya-Oost Spitsbergen: OL 33°31.48
Westen: Costa de la Muerte : Spanje-Galicië :WL 9°18.10

Toegevoegd na 7 minuten:
Kvitoya : spitsbergen , Noorwegen : boven
Costa de La Muerte :onder

Toegevoegd na 20 uur:
In kilometers is de verste punt : het 3-landenpunt :Centraal-Afrikaanse Republiek/ Kongo (Kinshasa) en Soedan.
Maar slechts op 27°.27.85 OL. : DUS het VERSTE , maar niet het meest OOSTELIJKE.
In afstand he meest Westelijke : De grens tussen Algerije en het vroegere Rio De Oro (vroegere Spaanse Sahara ) ,een landsdeel nu geclaimd door Marokko op 8°.38.88 WL : dus het verste ,maar niet het meest Westelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
En buiten Europa dan, b.v. Afrika? Afrika zit ook gedeeltelijk in onze tijdszone, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , natuurlijk
Maar dat was de vraag niet he , de vraag was het uiterste oostelijke graad en de uiterste westelijke graad met ons tijdsuur.
Graden hebben niets met afstanden te maken , omdat aan de polen ...de graden bijna samenvallen en aan de evenaar is er een zeer groot verschil in kilometers.
In kilometers zou het drielandenpunt tussen Kongo (Kinshasa) , De Centraal Afrikaanse Republiek en Soedan het verste punt zijn , maar in graden is dat slechts 27°27.85 OL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het bij het antwoord toegevoegd , want het is eigenlijk tamelijk verwarrend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met onze tijdszone bedoel ik de Centraal Europese Tijd (met bijbehorende zomer en wintertijdregeling).
Het punt in Galicië ligt dus zelfs westelijk van de West Europese Tijdszone en het punt in Spitsbergen zelfs in de oostkant van de Oost Europese Tijdszone.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze tijdzone is de Centraal Europese Tijdzone (met bijbehorende zomertijdregeling). En dus hoort het Afrikaanse deel (ook geen zomertijd) er niet bij. Dus het antwoord was het beste, maar is dat niet helemaal meer. Maar toch +10.

Andere antwoorden (1)

meest westelijk: A Coruña in Galicia, España.
meest oostelijk: ten oosten van Sor-Varanger, Noorwegen