Waarom de "Westerse Wereld"?

Dat ligt er toch maar net aan vanaf welke kant je het bekijkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In het Romeinse Rijk bestond al een culturele tegenstelling tussen het westelijke, Latijnse deel en het door Grieken gedomineerde oostelijke deel. Dit was mede de oorzaak van de splitsing van het Romeinse Rijk in 395 in het West-Romeinse Rijk en het Oost-Romeinse Rijk, waarna deze gebieden cultureel verder uit elkaar zouden groeien.
Nadat vanaf 1492 landen uit de klassiek-Westerse wereld gebieden elders op de wereld geleidelijk volledig koloniseren, namelijk heel Midden-, Zuid- en Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland, worden deze gekoloniseerde landen door velen ook tot de 'Westerse wereld' gerekend. Binnen deze landen ontwikkelen zich immers ook een sterk katholieke of protestante cultuur en 'westerse' filosofische en staatkundige tradities, kortom een 'Westerse cultuur'.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dus je moet het bekijken vanuit het Europa ten tijde van het Romeinse Rijk. Toen zijn de benamingen gegeven en is dus de kijkrichting bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Is afspraak, slaat nergens op, maar dat is wel vaker met afspraken...

Waarom rechts rijden? is dat niet hetzelfde?

Toegevoegd na 5 minuten:
Dan zou Australië de omgekeerde wereld moeten zijn ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar hoe je het bekijkt, waar ligt het oosten en waar stopt het westen?
Gelukkig weten we wel het verschil tussen de westerse wereld en het wilde westen, alhoewel het hier met al die
nare vechtpartijen en haatzaaiers wel steeds meer op begint te lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereldbol zoals wehem nu kennen heeft de 0 graden meridiaan (noord-zuid verbinding) over de UK liggen (Greenwhich om precies te zijn). Vanuit dat oogput zit europe dus tegen de west-grens van de schaalverdeling aan en ligt asie in het oosten.