Waarom heten veel pleinen in dorpen in Brabant "Heuvel" terwijl het helemaal geen verhogingen in het terrein (heuvels) zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Volgens mij omdat ze echt op heuvels liggen. Alleen zijn ze door bebouwing en een niet heel groot hoogteverschil niet meer als dusdanig herkenbaar. Tilburg ligt bijvoorbeeld op een heuvel maar als je de stad nadert is dat echt niet meer zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord hieronder gaat over de Heuvel in Tilburg, het blijkt dat die naam waarschijnlijk weinig te maken heeft met de verhoging waar hij op ligt. Grappig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lollig:-)
Om het risico op schade of verlies door overstromingen en wateroverlast (vroeger was er nog niet zo'n uitgebreid rioleringsysteem) werden de belangrijkste gebouwen van de stad of het dorp hoger gebouwd, een soort heuvel dus. Dit soort gebouwen bv kerken, gemeentehuizen, huizen van rijke mensen, is altijd beter bewaard gebleven en dus minder vaak herbouwd dan de ring er omheen. Door verbetering van waterafvoer en bescherming tegen water is in de loop der jaren het aangegroeide gebied hoger te komen liggen en is er dus van de orspronkelijke verhoging (heuvels of terpen) niet veel meer zichtbaar.

Overigens worden vandaag de dag nog steeds gebouwen op terpen gezet. In brabant is ten noorden van Waspik een gebied nu in aanbouw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het woord 'heuvel' werd vroeger nauwelijks gebruikt voor een ophoging in het terrein. Wel gebruikelijk was 'Hoevel' (van hoeve) of 'Hovel' (van hof) voor een groepje boerderijen. Waarschijnlijk danken al die Heuvels daar hun naam aan.

Vaak zijn het wel lage ophogingen, maar vaak ook niet.

Zo'n naam die aan een buurtschap wordt gegeven, wordt een toponiem genoemd. Als je zoekt op toponiemen, kun je vaak wel vinden wat ze betekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ons dorp is ook een heuvel.Het is inderdaad een klein heuveltje.Het café dat er op staat heet ook"de heuvel".Jammer genoeg wordt het café binnenkort afgebroken.Dan hebben we geen heuvel meer,dus noem ik het dan maar de ruìne,want dan wordt het een puinhoop,denk ik(ha,ha.)