Wat is het grootste hoogteverschil op onze wereld?

Gemakshalve ga je uit van het totaal van dieptepunt naar hoogtepunt. Voor zo ver ik dit kan nagaan is de Marianentrog het diepste punt met ca. 11 km en de Mount Everest het hoogste punt met 8850 m. Als leek zijnde zou je het dan hebben over een hoogteverschil van ca. 20 km. Klopt dit, of zijn er andere resultaten bekend?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Dat ligt er een beetje aan wat je hoogteverschil noemt.

Meet je vanaf het centrum van de aarde (i.p.v.d op zeeniveau) dan heb je een groter verschil. Dat komt omdat de aarde geen bol is maar qua vorm meer op een mandarijntje lijkt.

Het hoogste punt is dan de Chimbarozo op 6.384,4 km van het middelpunt van de aarde terwijl de top van de Mount Everest dan slechts tot 6.382,3 km komt

Het dichts bij het centrum van de aarde is waarschijnlijk de bodem van de Noorderlijke ijszee (~6,353 km van het centrum), terwijl de bodem van de Mariana trog slechts op 6,370 km van het centrumlicht

Het grootste verschil is dan ongeveer 31,4 kilometer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Mooi nieuw inzicht en duidelijk een aanvulling op de vraag ! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo had ik het nog niet bekeken... :)
Mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat leuk!
Poet
10 jaar geleden
Gegroet mandarijnlingen!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet bepaald een mandarijn, het zou zelfs gladder zijn dan een biljartbal:
https://ourplnt.com/earth-smooth-billiard-ball/
(31,4 / 2) / ( (6384,4 + 6382,3) / 2) = 0.002459524% oneffen