Hoe heet de Duitse streek waarin o.m. Wilhelmshaven en Jever liggen?

Plaatsen als Leer, Aurich, Emden, Norden, Wittmund en Esens vallen onder Ostfriesland. Echter Wilhelmshaven en Jever niet. Aansluitend op de Nederlandse rij waddeneilanden verschijnt de bewoonde Duits rij van west naar oost: Borkum, Juist, Norderney, Baltrum, Langeoog, Spiekeroog en Wangerooge. Wangerooge is de enige van die eilanden die niet onder Ostfriesland valt, maar onder de streek waarin ook Wilhelmshaven en Jever liggen.

11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Het geheel ligt allemaal in Niedersaksen en de streek waarin Wilhemshaven en Jever liggen is Ost-Friesland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Wikipedia beweert over Oostfriesland onder afbakening wat anders. Nu is wikipedia een vrije encyclopedie, waarin iedereen wat kan schrijven. Misschien moet je daar extra kritisch op zijn. Toch lijkt het mij onlogisch, dat 2 afgebakende streken (waarin meer Kreisen liggen) dezelfde naam hebben.
Wat wikipedia beweert lijkt mij meer voor de hand liggen. De Kreisen Wilhelmshaven en Friesland zouden hebben behoord tot het Groothertogdom Oldenburg en dit gebied zou nu het Oldenburgische Friesland heten. Volgens Wikipedia identificeren de bewoners zich niet als Ostfriesen.
Maar misschien is er iets anders dat juister is. Zo ja, wat?
Laatst was in de VARA quiz Twee Voor Twaalf een kaart te zien waarin de streek Oostfriesland was ingekleurd. De Kreisen Wilhelmshaven en Friesland vielen daarbuiten.
Nog wat over Oostfriesland in wikipedia. De streek zou behoren tot het Ostfriesische Landschaft, dat in Aurich gevestigd is.
Duitsland is onderverdeeld in 16 deelstaten. Daarvan is de op één na grootste Niedersachsen (groter dan bijvoorbeeld Nederland, België of Denemarken), met als hoofdstad Hannover. De deelstaat is bestuurlijk onderverdeeld in 38 regio's en 8 zelfstandige steden die niet tot een regio behoren.
Jever en Wangerooge vallen onder de regio Friesland. Wilhelmshaven is één van de zelfstandige steden, gesitueerd aan de kust van Friesland.
Amadea