Waarom is de piekafvoer van een regenrivier in de winter?

Het leek mij logischer dat de piekafvoer in de lente was, omdat er dan (door de verhoogde temperatuur en instraling van de zon) meer water verdampt en dus weer in de vorm van regen op het land neervalt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (3)

Omdat er veel neerslag is in de winter dat niet verdampt. In de zomer is er ook wel neerslag maar dat verdampt meteen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar neerslag bevriest toch waarschijnlijk in de winter?
...en als in de zomer neerslag verdampt dan krijg je toch juist meer/weer regenval op een later tijdstip?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt er aan Lisanne, niet elke rivier ligt in een gebied waar het de hele winter onder nul is.
Er zijn twee redenen:
* Er is nauwelijks verdamping van de regen in het stroomgebied itt de zomer.
* De bodem is in de winter vochtiger en kan zo minder neerslag opnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een regenrivier moet het hebben van de regen, dat is logisch.
Maar eigenlijk moet deze rivier het hebben van wat er over blijft,van die regen, want dat is het water van dit soort rivieren.
In de winter is de temperatuur in de natuur het laagste, dus ook de verdamping.
De natuur zelf is ook in een soort winterslaap en alles moet alleen maar vochtig blijven.
Er is weinig water nodig bij koud weer en weinig verdamping en geen groei van de planten, alles vochtig te houden, de rest is dus over en gaat de rivier in.
Aan het eind van de winter, begin voorjaar, gaat de hele natuur zich vol zuigen met regenwater, bomen zitten weer vol met sappen, er gaat meer water verdampen, grassen en andere wilde planten beginnen te groeien en houden vocht vast.
Wortels van bomen groeien al voordat er blad aan komt, ook dat heeft veel vocht nodig.
Kort gezegd, de hele natuur werk in het voorjaar als een spons en blijft er steeds minder water over, dat de rivier in loopt.