Laten we maar uitgaan van het Griekse scheppingsverhaal, dat de romeinen enkele eeuwen voor christus overnamen bij de versmelting van de romeinse en griekse mythologien (heb hier pas een vraag over beantwoord, wil je meer weten: http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst-cultuur/griekse-goden-romeinen-naam-gekregen.463511 )
Van eventuele scheppingsverhalen van voor die tijd zal niet veel bekend zijn.

Er zijn verschillende versies van het griekse verhaal van het ontstaan van de wereld, er komen een hoop goden en hun nakomelingen in voor, en familiebanden en volgorde van ontstaan of geboren worden verschilt nogal, maar uiteindelijk komt het hier op neer:

In het begin was er dus Chaos, het gapende zwarte Niets. Uit Choas ontstonden de oergoden, onder wie Gaia, de godin van de aarde. Alle goden begonnen zich prompt zowel geslachtelijk als ongeslachtelijk voort te planten. Al gauw werden alle onderdelen van de aarde geboren (zee, zon, maan, etc. elk voorgestelt door een god natuurlijk).
Gaia trouwde met Ouranos, die tevens haar zoon was, en zij werden trotse ouders van de titanen en de cyclopen. Ouranos was bang voor zijn zoons de cyclopen, waarschijnlijk niet in het minst omdat zij 10 hoofden hadden (per persoon) en verbande hen naar de onderwereld. De titanen waren niet zo blij met deze behandelingen van hun broers en kwamen in opstand tegen Ouranos (met steun van moeder Gaia). Een van de titanen, Kronos, castreerd zijn vader en neemt de macht over (uit de afgehakte ballen wordt Afphrodite terloops nog even geboren).
Kronos is op zijn beurt bang dat zijn kinderen hem hetzelfde zullen flikken en besluit telkens zijn pasgeboren kinderen op te eten. Natuurlijk wordt met een list het zoveelste kind geredt en in het geheim groot gebracht, dit is Zeus.
Wanneer hij volwassen is neem Zeus het op tegen vader Kronos en de ander titanen.
Eerst dwingt Zeus zijn vader zijn broers en zussen uit te spugen, wanneer dit gebeurt is helpen zij hem Kronos van de troon te stoten.
Zeus uitgespuugde broers en zussen zijn Poseidon, Hades, Hera, Hestia en Demeter.
Zij instaleren zich in het godenrijk op de berg Olympus.
Zeus is nu oppergod, met hem komt er rust en orde over de wereld... hij verband choas voorgoed en in plaats daarva Kosmos (orde en harmonie), de vorming van de wereld is compleet.

In mijn bron een link naar een wikipagina waar oergoden en hun nakomelingen beschreven staan. Van daaruit doorklikkend kun je het verhaal tot een heel eind in de details te weten komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daarvoor moet je je verdiepen in de Romeinse mythologie.
De Romeinen (en ook de Grieken) hadden net als de meeste indo-Europese volkeren meerdere goden. Ze geloofden dat de goden de wereld hadden gemaakt.

Het enige wat er was, was de Chaos, een donkere ruimte waarin alle elementen zaten van alles wat er bestond: aarde, water, vuur en lucht.
Het was uit deze elementen dat dat de Goden alles maakten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga van uit dat je met Romeinen gedoeld zij de leefden rond het jaar 0 van de huidige jaartelling en in het gebied wat nu Italië is en zich beschouwde als Romein inwoner van Rome en onderdaan van de Romeinse keizers.

Zij zagen de aarde als de grond waarin gewassen groeide. Of zij zagen dat aarde, grond kwam van de vulkanen of als een gift van de goden. Waarschijnlijk is dat ze het zagen als een gift van de goden. Wel zagen ze het als iets anders dan de oceaan en het water. Wel hebben zij gezien met hun eigen ogen of uit verhalen gehoord vulkanen die lava uitspugen. Maar dat was de wil en kracht van de Goden.

Zij zagen niet dat de aarde een planeet was. De oceanen was iets anders dan het droge land en iets dat helemaal op een andere manier was ontstaan.

Het zou mij verbazen als de gewone Romein zich nadacht over het ontstaan van de aarde. Wel was er duidelijk een besef dat de zee land weg neemt.

Atlantus was een beroemd verhaal over het gezonken eilandenrijk.

Als je het hebt over de moderne romeinen, de inwoners van Rome, dan zal het je niet verbazen, dat huidige romeinen over veel zaken er net zo over denken als de Nederlanders en de Hollanders.

Kortom het lijkt een simpele vraag, maar het is moderne vraag welke lastige te antwoorden is om dat het begrip aarde een andere betekenis heeft voor de oude romeinen.

Als het vertaald in het latijn de taal van de oude Romeinen, dan zou zelf gevraagd worden of je de godin Terra, de aarde het element of waarin planten groeien.

Hoe de godin Terra ontstaan is dat krijg je antwoord hoe de Goden zijn ontstaan.

De elementen aarde, vuur, water en lucht zijn ontstaan uit Chaos, maar is wat de Romein hoort van de tempelpriesters of hoort heeft uit de Griekse geschriften.