De naam 'Europa' is sinds de Griekse tijd eigenlijk nooit op vakantie geweest. In de Hellenistische tijd en daarna was deze naam een algemene geografische aanduiding geworden. Mensen als Eratosthenes, Strabo en Plinius gaven beschrijvingen van dit werelddeel in hun werken. Al tijdens de Romeinse tijd werd er een identificatie gezocht tussen de bijbel en het werelddeel Europa. Flavius Josephus heeft hier een belangrijke aanzet toe gegeven door het nageslacht van de zonen van Noach -Sem, Cham en Jafeth- te lokaliseren in respectievelijk: Asia, Africa en Europa. Hiermee is de basis gelegd voor de latere identificatie van het christendom en Europa. De naam Europa werd, met een sluimerend bestaan, gedurende de Middeleeuwen nog voornamelijk geografisch gebruikt. In de overgang van de Middeleeuwen naar de moderne tijd werd de naam Europa veelvuldiger gebruikt door de christelijke auteurs. Dit hing samen met de herontdekking van de klassieken [in dit verband is vooral Ptolemaeus van belang] en een groeiend zelfbewustzijn van de christelijke wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn verschillende opvattingen over de herkomst van Europa, alleen de eerste vermeldt een jaartal, 500 v.Chr.

Etymologie
Volgens één opvatting is het werelddeel Europa vernoemd naar de Fenicische prinses Europa uit de Griekse mythologie, die door de oppergod Zeus naar Kreta werd ontvoerd. Later betekende Europa het vasteland van Griekenland, en in 500 v.Chr. werd de betekenis uitgebreid naar gebieden in het noorden.

Waarschijnlijker is dat de naam van het continent is afgeleid van het woord ereb, uit het Assyrisch, een Semitische taal. De betekenis van dat woord is "zonsondergang" of "westen".

De naam Europa is niet beperkt tot een continent. Een maan van Jupiter en een eiland in de Indische Oceaan heten bijvoorbeeld ook zo.

Tegenwoordig duidt de naam "Europa" bij benadering het continent Europa aan, en staat daarnaast voor de diversiteit van culturen van de inwoners, de Europeanen. Samen met Noord-Amerika en Australië maken ze deel uit van de westerse beschaving. De meeste Europese talen behoren tot de Indo-Europese taalfamilie.
Bronnen: