wat is ontwikkeling in de aardrijkskunde? hoe zou je 'ontwikkeling' definieren?

voor Ak moet ik een werkstuk schrijven, 1 deelvraag daarvan is: wat 'i s ontwikkeling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met betrekking tot welk onderwerp? derde wereld landen, technologie, mensen?

Antwoorden (4)

De vraag is eigenlijk te summier, maar 't lijkt me dat ze ontwikkeling in een deelgebied van aardrijkskunde bedoelen. Dus, bijvoorbeeld: beschrijf de ontwikkeling van bevolkingsgroei in een bepaald deel van de wereld. Of, beschrijf de ontwikkeling van mechanisering en automatisering op de maatschappij en het landschap.

Kortom, ontwikkeling is het het veranderen van een aspect van aardrijkskunde. Die verandering kan zowel positief als negatief zijn. Nog meer voorbeelden: de ontwikkeling van de hoeveelheid bebouwing in Nederland, de ontwikkeling van de dienstensector in Nederland. Denk ook aan termen als primaire, secundaire, tertiaire en quartaire sector.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
c+
De ontwikkeling kan je simpel definiëren als de groei of evolutie van iets, bijvoorbeeld van de bevolking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als in de schoolaardrijkskunde nog steeds een onderdeel 'geografie van ontwikkelingslanden' zit, wordt met 'ontwikkeling' bedoeld de sociaal-economische vooruitgang in een land.
Maar het kan, zoals in antwoord 1 beschreven staat, vanalles betekenen. De ontwikkeling van een nieuwe ijstijd, of de ontwikkeling van een sedimentlaag, of de ontwikkeling van de bevolkingsopbouw en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik Ak kreeg werd altijd heel duidelijk gemaakt dat Ak het *ingerichte* landschap bestudeert, dus: de aarde onder invloed van de mens. Bepaalde geologische zaken werden wel genoemd, maar dan in een context van 't ingerichte landschap. Bijvoorbeeld: Hunebedden zijn een onderdeel van 't ingerichte landschap, en om de oorsprong van die grote stenen te begrijpen kom je uit bij de ijstijden. Maar bijvoorbeeld de oorsprong van de rechtopstaande mens, en het onder Azië schuiven van India dat daaraan vooraf ging, kreeg ik dan weer niet voor m'n kiezen.
Het viel mij altijd al op dat Ak zo weinig ging over (m.i. interessantere) geologische zaken, maar dat is dus een andere tak van sport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardrijkskunde kan net zo goed over het niet-ingerichte landschap gaan, maar dan is het fysische geografie en geen sociale geografie. Helaas zit er tegenswurrigs nog maar heel weinig fysische geografie in het curriculum van de middelbare scholen.
Heeft in de Aardrijkskunde meestal betrekking op economische factoren en 'human development' .
Voorbeeldjes : Een nog agrarisch gebied wordt wel eens ontwikkelingszone genoemd omdat het economisch nog maar weinig ontwikkeld is. Een ontwikkelingsland kan economisch , op gebied van landbouw , onderwijs en gezondheidszorg nog niet of onvoldoende op eigen krachten voldoende functioneren.
Eigenlijk wordt die term ten onrechte gebruikt voor arme lanen ....want eigenlijk zijn wij meer aan het ontwikkelen door de kansen die we krijgen.
Verder wordt het in de geologie gebruikt als een tussenstadium voor een eindproduct : bijvoorbeeld : turf is steenkool in ontwikkeling.
Eigenlijk is het op vele gebieden afhankelijk , zodra er ergens groeimogelijkheden zijn