Een orkaan, cycloon, tyfoon of taifoen is een tropische cycloon of tropische depressie, waarvan de windsnelheden de orkaandrempel, windkracht 12, overschrijden. Een orkaan ontstaat uit een tropische storm als deze aangezwollen is tot windkracht 12. Orkanen kunnen ontstaan in de tropen en subtropen (tot ongeveer de 35ste breedtegraad), maar niet te dicht aan de evenaar, doordat daar het corioliseffect (beweging van de wolkenmassa's rond een lagedrukgebied, die niet recht naar het centrum van dit lagedrukgebied stromen maar er omheen beginnen te cirkelen) te zwak is. Een orkaan is per definitie een tropische depressie, die al naargelang haar kracht een tropische storm kan worden of een orkaan, tyfoon of cycloon. Een storm zonder tropische kenmerken, die de orkaandrempel overschrijdt heet een (extra-tropische) storm met orkaankracht. Alle tropische depressies, dus ook orkanen voldoen aan drie kenmerken:
1) Voldoende atmosferische convectie (het opstijgen van warme luchtbellen)

2) een gesloten circulatie, dat wil zeggen volledig rond en niet onderbroken door een front.
3) een warme kern: de warmste lucht bevindt zich in het oog van de depressie.

De Noordzee voldoet simpelweg niet aan deze vereisten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wind met orkaankracht (windkracht 12) komt volgens het KNMI wel degelijk in ons land voor. Alleen heel sporadisch en voor korte tijd. Daarom geven we daaraan niet een orkaannaam.