draaien orkanan altijd linksom of is dit afhankelijk van noordelijk of zuidelijk halfrond?

Kolkt water door een afvoer ook niet recht- of linksom afhankelijk van het halfrond??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (5)

Het was een tijdje geleden nog op mythbusters dat kolkend water in een afvoer putje een willekeurige kant op kan draaien. Het heeft meer met de vorm van je wasbak te maken en waar het meeste water vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noordelijk halfrond draaien ze rechts om en op het zuidelijk halfrond draaien ze linksom, dit werd behandeld tijdens een klokhuis aflevering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is niet waar, met allerlei lastige berekeningen is aangetoond dat het in theorie niet hoeft, in praktijk is het wel meestal zo
De draairichting van orkanen wordt beschreven door de wet van Buys Ballot.
Op het noordelijk halfrond draaien de orkaanwinden, net als alle winden, tegen de klok in. Ze worden afgebogen door de draaiing van de aarde (het Coriolis-effect). Op het zuidelijk halfrond draaien orkanen - om dezelfde reden - juist in omgekeerde richting, met de klok mee.

Dat van dat doucheputje, dat schijnt onzin te zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Orkanen komen aan de evenaar niet voor, omdat daar de krachten door de draaiing van de aarde het kleinst zijn. Ze kunnen dus ook niet de evenaar oversteken (en van draairichting veranderen). Hoe dichter bij de evenaar ze komen, hoe meer ze afzwakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja orkanen draaien verschillend op het noordelijk en zuiderlijk halfrond:

"The term "cyclone" refers to such storms' cyclonic nature, with counterclockwise rotation in the Northern Hemisphere and clockwise rotation in the Southern Hemisphere. The opposite direction of spin is a result of the Coriolis force. "
(http://en.m.wikipedia.org/wiki/Tropical_cyclone?wasRedirected=true)

Voor water in een wasbak is het veel moeilijker om de invloed van de coriolis versnelling dominant te laten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een water draaikolk , wordt vooral gestuurd door kleine "begin" strominkjes in het water , niet door het coriolis effect.

Een orkaan is een enorm weersysteem. Hoewel hij soms ontstaat door een heel klein chaotisch afwijkinkje ( bijvoorbeeld de spreekwoordelijke vlinder die een klein briesje veroorzaakt met zijn vleugel ) , wordt een orkaan als hij groeit , door natuurkundige wetten in de juiste richting getrokken.

Atlantische orkanen ontstaan uit onweersgebieden in tropisch Afrika. Eerst is er nog geen draaiing , want het systeem is klein en ongeordend. Door gunstige effecten van warm oceaan water , rustige wind en geen hoge bovenwinden , kunnen de onweerswolken zich uitbreiden en er ontstaat een lage druk gebied. De wind stroomt in de richting van het lage drukgebied en stroomt daarna naar boven . Door de draaiing van de aarde krijgt de wind een draaiing , op het noorderlijk halfrond tegen de klok in , op het zuidelijk halfrond , met de klok mee. Evenals alle depressie ( lage drukgebieden ) op de genoemde halfronden een "vaste " draaiing hebben.

Na het ontstaan van het lage drukgebiedje , zal de tropische depressie uit kunnen groeien tot een orkaan.

Bij tornado's zou het anders kunnen zijn. Deze systemen zijn zeer plaatselijk en worden door meer chaotische en afwijkende invloeden beinvloed.