Wat zijn nou voorbeelden van duurzame landbouw

Druppelirrigatie (dat je met een precies systeem heel secuur met het beschikbare water omgaat,) heb ik al, maar dat was het wel zo'n beetje.. graag meer voorbeelden? ;D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Biolandbouw is een voorbeeld van duurzame landbouw (maar is niet gelijk aan duurzame landbouw)

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit zijn een paar criteria die liefst worden voldaan:
* economisch verantwoord is: met de gegeven input een maximum aan output produceren.
* sociaal rechtvaardig is: eerlijke prijzen voor de voedselproducten van de consument aan de producent, gelijke inkomens voor mannen en vrouwen, deelname van de boer(in)en in het beslissingsproces, betaalbare prijzen voor de consumenten.
* ecologisch leefbaar is: er wordt geen afbraak gedaan aan het milieu, er worden productiemethodes gebruikt die rekening houden met het bewaren van de biodiversiteit, via voldoende diversificatie van teelten wordt de bodemkwaliteit behouden.
* cultureel aanvaardbaar is: relaties zijn gebouwd op vertrouwen, samenwerking en respect voor de culturele integriteit van de samenleving.

Toegevoegd na 15 minuten:
Heel veel projecten van hulporganisaties in de derde wereld hebben die basis :Oxfam , Caritatieve projecten.
Koffieplantages , theeplantages , kwekerijen ....

Toegevoegd na 46 minuten:
Ook de 'bosbouw' die er op gericht is het evenwicht van het bos te bewaren valt daaronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hele hoop informatie, ook niet-voorbeelden, maar heb er erg veel aan gehad, bedankt. (:

Andere antwoorden (1)

Als je last hebt van insekten of slakken op je planten: andere planten ernaast zetten die een geur afscheiden waar deze dieren een hekel aan hebben, waardoor ze weg blijven. Veel duurzamer dan gif.
Dit is een voorbeeld van de duurzame oplossingen die ze gebruiken binnen de permacultuur. Als je op permacultuur zoekt, kan je ongetwijfeld nog een heleboel andere voorbeelden vinden.