Waar komen mensen uit Australië vandaan?

Ik had een discussie met een vriend. Ik zei dat mensen uit Australië over landen van heel de wereld komen, en hij zei dat ze uit Europa komen.

Wat is het nou precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Hij heeft grotendeels gelijk.

93.2% (2006) van Australiërs heeft Europese oorsprong, waarvan de overgrote meerderheid uit Groot-Brittannië komt. Dit percentage ligt zelfs hoger dan in de meeste West-Europese landen. In Nederland ligt het percentage van mensen van Europese oorsprong onder de 90%

Wel zie je dat de nieuwe immigranten hoofdzakelijk uit niet-Europese landen komt. Ik citeer van wikipedia:

"During 2004-05, 123,424 people immigrated to Australia. Of them, 17,736 were from Africa, 54,804 from Asia, 21,131 from Oceania, 18,220 from the United Kingdom, 1,506 from South America, and 2,369 from Eastern Europe."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedzo, weer zulke intelligentie minnetjes. Noem eens één ding wat niet klopt aan dit antwoord.

Andere antwoorden (4)

De bevolking van Australië is inderdaad voor het grootste deel van Europese, voornamelijk Britse, afkomst. De Angelsaksische groep vormt het overgrote deel van de bevolking. Nog geen 1% van de totale bevolking stamt af van de oorspronkelijke bewoners van Australië, de Aboriginals. Ongeveer 4% van de bevolking bestaat uit Aziaten.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Angelsaksische groep vormt ongeveer 70 procent van de totale bevolking.
Amadea
12 jaar geleden
uit heel de wereld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Aboriginals worden als de oorspronkelijke bewoners van Australië gezien, echter stammen hun (volgens hun eigen overleveringen) weer af van mensen die van uit Zuid-Oost Azië naar Australië zijn vertrokken, tienduizenden jaren geleden.

De meeste blanke inwoners zijn afstammelingen van emigranten uit voornamelijk Europa. (En dan met name west Europa: Engeland, Nederland, Frankrijk...). Dit komt omdat deze landen stukken grond van Australië als kolonie hadden 'toegeëigend' en daardoor was het makkelijker voor hun inwoners om naar Australië te reizen, en bovendien stuurde het land er een hoop mensen heen, om de boel in de kolonie op orde te houden.

Ook na de Tweede Wereldoorlog is er een grote stroom emigranten naar Australië vertrokken, omdat ons land in wederopbouw was en men zijn kansen op een goed leven in Australië groter achtte, maar tegen die tijd woonde er al honderden jaren Europeanen.

Tegenwoordig komen de inwoners natuurlijk van over de hele wereld, net als in de meeste landen. Maar de meeste Australiërs, zeker die wiens familie er al generaties lang woont, stammen nog altijd af van A) de Aboriginals of B) de Europeanen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens valt het aantal emigranten dat na de tweede wereldoorlog naar Australië vertrok in het niet bij het aantal dat in de eeuwen van de kolonisatie er heen trok, maar dat spreekt voor zich neem ik aan. De meeste bewoners die er nu al generaties lang wonen zijn overigens van Britse afkomst. (Australië is dan ook heel lang een Britse kolonie geweest voordat het, zoals nu, een Brits gemenebest werd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens diverse bronnen (onder andere wikipedia - zie link) zijn de oorspronkelijke bewoners van Australië zo'n 50.000 jaar geleden uit Zuid-Oost Azië gekomen.

In het jaar 150 schreven de Grieken over Australië en in 1606 meerde het Hollands schip "Duyfken" aan in het Noorden van Australië.
In 1770 volgende de Engelsen en zij zagen in een Australië een uitwijkmogelijkheid voor de overbevolkte Engelse gevangenissen. Engelse gevangenen worden dus gedeporteerd naar Australië en verblijven er in strafkoloniën.
Rond 1800 reisden de eerste vrije Engelsen af. Of met andere woorden: Engelsen die zich uit vrije wil in Australië gingen vestigen.
Daarna palmen de Engelsen steeds grotere stukken grond in en dit gaat er niet altijd even vreedzaam aan toe.

Het grappige is dat de 'nieuwe' Australiërs zich blijkbaar vrijer voelen in Australië dan in Engeland en zo ontstond ook de uitdrukking Pome's. Waarmee ze de gevangenen van moeder Engeland bedoelen = Prisoners of Mother England.

Lees zelf maar eens de uitgebreidere versie via bijgevoegde link.

Uiteraard zijn er heden ten dage Australische inwoners wiens roots eender waar ter wereld liggen en dus niet enkel uit Europa komen. Maar de allereersten waar de Aboriginals die uit Zuid-oost Azië kwamen.

Succes met de gesprekken die je met die vriend nog gaat voeren!