De vegetatiezones komen min of meer overeen met de klimaatzones , indien de klimaatzones gedetailleerd worden weergegeven. Bij vegetatie speelt naast het klimaat ook het reliëf en de grondsoort een rol.
Boven de tweeduizend meter ; hooggebergteklimaat met hooggebergtevegetatie
Binnenland : uitgesproken Mediterraan Landklimaat , met droge Zomers van meer dan 22°C : steppevegetatie met verspreid bomen , maar ook zoutsteppen. en zoutmoerassen
Aan de Noorderzijde van het Anatolisch plateau : uitgesproken Gematigd Landklimaat (warme droge Zomers , zeer koude Winters)
Zuidoosten : Halfwoestijn (Sahel type) , met droge steppevegetatie (in bosjes)
Langs de Zwarte Zeekust Gematigd Zeeklimaat Klimaat :zoals bij ons …maar iets droger , iets warmer in zomer , iets kouder in de winter : veel landbouw , en loofbos
Langs de Middellandse Zee : Noorden (Istanbul –Marmaris ): Gematigd Mediterraan klimaat … ter vergelijking met Noord Italië (Toscane) (wintervorst), maar warme Zomers (dus alleen winterharde vegetatie)
Zuidwesten en Zuidelijke kuststreek : Subtropisch vochtig Mediterraan getemperd door de Meltemi (of Etesche ) wind (koude droge valwind in de Zomer) : weelderige vegetatie , met tropische en gematigde soorten
In het binnenland (Zuiden) Subtropisch droog Mediterraan klimaat (zoals Djerba -Kreta)
zoutsteppe .
Turkije heeft plaatselijk ook micro klimaten ( de streek rond Antalya bijvoorbeeld , of de Görem streek ) redenen : vulkanische tufgrond of afgeschermd van de Meltemi)
zoutsteppe: