Waarom zit het gat in de ozonlaag boven Antarctica en niet ergens anders?

Er zit een groot gat boven Antarctica, maar waarom zit dit niet op een andere plek, of verdeeld over de gehele atmosfeer?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Kort gezegd komt het erop neer dat door de koude lucht bovenin de stratosfeer boven antarctica er ijskristallen ontstaan waarop de stikstofverbindingen zich op afzetten. Omdat normaal gesproken deze stikstofverbindingen zorgen voor binding aan de ozonafbrekende chlooratomen kan dat nu niet meer omdat de stikstofmoleculen zijn 'bezet' hierdoor kan bij aanwezigheid van Uv licht de chloor atomen zorgen dat ozon O3 wordt afgebroken en het gat ontstaat.

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Gat_in_de_ozonlaag#Waardoor_zit_het_gat_boven_de_Zuidpool.3F
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eén van de voorwaarden om ozon af te breken is een lage temperatuur. De laagste temperatuur vind je bij de noord- en zuidpool in de winter. Zoals je ziet op het filmpje kan er óók op de noordpool een gat ontstaan.