Zouden dinosauriërs zo groot kunnen zijn doordat de aantrekkingskracht van de aarde minder was ?

Stel dat de aantrekkingskracht van de aarde zich eerst heeft moeten opbouwen tot wat het nu is. Zou dat dan de reden kunnen zijn dat er toen veel grotere levensvormen waren dan nu ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee; de reden was dat er toen een hoger percentage zuurstof in de atmosfeer zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beredeneren misschien niet, maar ik heb het ook wel eens gehoord in een docu. Misschien dat een bron een plus oplevert, mmm!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stukje uit de bron:
"Well, scientists have calculated that a creature alive today could grow to be much larger if it was able to live in an enviermant with a far higher oxygen level in the air it breaths."
In aanvulling op mmm, ze hadden ook veel minder zuurstof nodig (voor de verbranding) omdat ze koudbloedig zijn.
Aangezien ze dus niet zo'n hoge temperatuur hebben als zoogdieren, hebben ze ook niet het probleem met hun warmte-afvoer, zoals bv. olifanten, die hun oren gebruiken als radiator.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het heeft dus niets met zwaartekracht te maken, die toen even groot was, omdat de aarde even groot was.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is nooit onomstotelijk vastgesteld dat ze koudbloedig waren.
Bovendien wordt wel steeds duidelijk dat er een rechtstreeks genetisch verband bestaat tussen de huidige vogels, en de vroegere dino's. Dat zou hun koudbloedigheid nog onwaarschijnlijker maken.
Reddie
12 jaar geleden
@j0ve, je hebt op beide punten gelijk.
Ik heb hier reverse engineering toegepast.
Maar het is wel zo dat je warmteproblemen krijgt als je te groot bent, en je een hoge lichaamstemperatuur hebt. Vergelijkbaar met dat pasgeboren baby's het omgekeerde probleem hebben.
Dat vogels geevolueerde vogels zijn lijkt me niet onwaarschijnlijk, maar dat tijdens die evolutie zowel veren als een hogere lichaamstemperatuur ontwikkeld hebben lijkt me ook zeer wel mogelijk.
In elk geval lijkt me de suggestie van vraagsteller dat de zwaartekracht ook geevolueerd is vanaf nul tot de huidige waarde irrationeel. Dus zoek ik naar een fysisch acceptabele verklaring.
De zwaartekracht is afhankelijk van de massa van een object. De massa van de aarde is niet significant veranderd de laatste miljoenen jaren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
160 miljoen jaar geleden (tijd van dino's) is niet zo gek veel op een schaal van 4,6 miljard (leeftijd van de aarde), dus als jouw theorie zou kloppen zouden we verhoudingsgewijs inmiddels de maat van mieren moeten hebben.