is dit een fossiel van een vissenkop of toevallig uitgesleten steen?

op mijn vakantie in Frankrijk bij Calais ben ik deze "steen" tegen gekomen die sprekend lijkt op een vissenkop. In de steen kun je de kieuwen, neusgaten en de bek in zien. Ik heb deze steen gevonden op het strand bij Cap Blanc Nez.
Daar is erg veel kalk steen en fossielen. Ik weet niet of dit echt een versteende vissenkop is, of een toevallig uitgesleten steen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dit is een typisch geval van pareidolie ; het menselijk vermogen om over patronen, beelden en vooral gezichten in te zien in losse gegevens die geen enkele samenhang hebben. Denk ook aan het onmiddellijk 'herkennen' van een gezicht in twee punten en een streep, het 'gezicht' op Mars, de figuren die we in wolken herkennen en dergelijke.

Deze steen is toevallig zo gevormd dat je er met een beetje fantasie een soort van vissenkop in kunt zien. of zelfs een gezichtje. Maar met een fossiel heeft dat niets te maken ; daar zie je echt overduidelijk de 'tekening' van een dier in, inclusief botjes, schubben, omtrek en dergelijke, zonder ook maar iets aan de fantasie over te laten. Dat is hier overduidelijk niet het geval.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is overigens wel een heel leuke aparte steen. Ik zou hem zeker bewaren als een soort souvenir.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het lijkt mij een uitgesleten steen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
men ziet heel vaak ergens gezichten in, bij wolken bijvoorbeeld. Gewoon steen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals de anderen ookal zeiden, het lijkt mij inderdaad gewoon een steen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziet er leuk uit, maar het lijkt me toch een gewone steen, zou hem wel bewaren.