Groeit de aarde en blijft hij rond van vorm?

Bijna alle archeologische vondsten worden onder een laag zand of grond gevonden , maar als dat zand door verstuiving/verschuiving o.i.d. op die plaats ontstaat , hoe kan het dan dat te aarde rond blijft. Dan zou ze een grilliger vorm moeten hebben lijkt me, en zou dat zand bijvoorbeeld uit het heelal komen ( wat me onwaarschijnlijk lijkt) dan zou de aarde moeten groeien. Wie kan mij wijzer maken?

Toegevoegd na 9 minuten:
door verschuiving op de aarde zouden er "gaten "moeten ontstaan in het oppervlak, of andere archeologische vondsten "bloot "komen te liggen. Maar alles ligt diep onder het zand. over de hele wereld worden vondsten gedaan dan moet dat zand toch ergens anders vandaan komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Het zand is aards van oorsprong, het verplaatst zich slechts.
Maar t.o.v. de omvang van de aarde is het zo weinig dat de aarde (ongeveer ) bolvormig blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zand ontstaat door erosie en verwering van gesteente, b.v. uit de bergen. Het stroomt langzaamaan (of snel) richting zee, of wordt meegenomen door de wind.

Op plekken waar de ene aardschol onder de andere duikt, wordt al het zand weer mee naar beneden gesleept de aardmantel in, en wordt het weer magma. Dat zijn die 'gaten' waar jij het over hebt.

Op plekken waar aardschollen op elkaar botsen (zoals b.v. in India of in de Alpen), ontstaan nog steeds nieuwe bergen en groeien de bestaande bergen nog steeds hoger. Al met al is het dus een hele grote, hele langzame kringloop.

Op veel plekken zijn fossielen ook aan het aardoppervlak of zelfs in steile bergwanden te vinden. Daar is het zand bijvoorbeeld weggeblazen, of zijn hele lagen omhoog geduwd bij gebergtevorming.

Als je het goed beschouwt, is de aarde helemaal niet rond. Er zijn hele diepe troggen in de zee en er zijn bergen van meer dan 8 km. hoog. Als je alleen naar de totale grootte van de aarde kijkt, zijn dat nog maar kleine 'rimpeltjes' in het aardoppervlak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Aarde blijft ongeveer rond (eerder mandarijnvormig ) ...dat komt omdat de zwaartekracht groot genoeg is om die vorm te houden ( dat geldt ook voor sterren en planeten) Ook de Maan is nog groot genoeg ....zelfs de meeste dwergplaneetjes . Kleinere objecten neigen naar die vorm en nog kleinere zoals de maantjes van Mars of het overgrote deel van de astero[den zijn echter te klein (dus te weinig gravitatie) om tot die vorm te komen.
De Aarde is tevens gladder dan een biljartbal...ook al zou je dat niet zeggen met al die bergen en diepe troggen .
Maar bedenk dat de Aarde een omtrek heeft van iets meer dan 40.000 km aan de evenaar en dat het hoogste verschil tussen de hoogste berg :Everest (net geen 9000 meter) en de diepste trog (in de buurt van -10 km) samen een verschil maakt van nog geen 20km .....vergelijk dat met de omtrek van de Aarde : dan is in verhouding een biljartbal vele malen minder glad.
Stof : Er komt stof op de Aarde bij door meteoren en stof uit de ruimte en het gene dat verdwijnt is alleen het
gene de mens in de ruimte schoot.
De Aarde wordt daardoor 'verwaarloosbaar' iets groter.
Dat archeologische vondsten diep in de grond kunnen zitten heeft een totaal andere verklaring.
Voor recentere zijn verwering , zand en wind de voornaamste redenen (De Egyptische Sfinks van Gizeh ...volgens sommige onderzoekers mogelijk tot 10.000 jaar oud ....was tot aan zijn hoofd bedolven onder zand door die redenen.
Oudere vondsten (geologische) zitten dikwijls in lagen die door geologische activiteit in de loop der tijd omgewoeld , verschoven en bedekt zijn door andere lagen . Die vondsten zitten niet per se dieper (af en toe komt er wel iets aan de oppervlakte (bijv. mammoeten in Siberië)...maar heel dikwijls wel.

Toegevoegd na 4 minuten:
1mm op twee meter is de verhouding van het extreemste verschil in hoogte op onze Aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mandarijnvormig + alleen daarvoor al.
De aarde groeit amper, alleen door het vangen van ruimtepuin in de atmosfeer, maar dit is niets vergeleken met de totale aardmassa.

Waar het zand vandaan komt dat alles meters diep bedekt is een goeie vraag. Ik denk dat het zo zit:

Door de platentektoniek van de aarde (de platen bewegen en botsen tegen elkaar aan) ontstaan er kloven en gebergtes. Deze bergen slijten weer door erosie, wind en water dat langs de bergen schuurt en zo kleine stukjes meeneemt. Eerst zijn dit rotsen, maar dit wordt steeds fijner. Het wordt klei en vervolgens zand. Dit zand is zo licht dat het overal op de aarde kan worden verspreidt. Of, het wordt door het water (mits aanwezig) afgezet.

Als er maar genoeg druk van bovenop opkomt, wordt de onderste laag aarde weer naar binnen gedrukt, om later weer als gevolg van subductie omhoog te komen (diep onder bergketens).

Er gaat dus evenveel zand weg, als dat erbij komt. Als je maar lang genoeg wacht zullen de nog niet ontdekte fossielen dus asthenosfeer in gaan en smelten.

Dus eigenlijk komt het zand dat alles bedekt uit het midden van de aarde.