Wat is 'aardenergie'?

Energie uit fossiele brandstoffen, windenergie en zonne energie kende ik al. Maar wat is aardenergie en hoe werkt het precies?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Je hoeft niet eens zo diep te graven, en dan zit je al in een grondlaag waar een constante temperatuur heerst van 12 graden. Leg een kunststof buis op 3 meter diepte en maak hem lang genoeg, en alle lucht die je daar door aanzuigt werkt in de zomer als een airco die niet meer aan stroom kost dan de ventilator die de lucht aanzuigt.
Dieper wordt de aarde warmer.
Die warmte kun je met een warmtepomp benutten.
De techniek van een warmtepomp is in vele gedaanten onder ons. Zo is uw koelkast, een airconditioning , een ijsblokjes machine in wezen een warmtepomp, echter met als doel iets koud te maken. Dezelfde techniek maar dan om iets warm te maken heet een warmtepomp. Dus je airconditioning die niet alleen kan koelen maar ook kan verwarmen heet een warmtepomp.

De pomp in de naam warmtepomp is symbolisch bedoeld als pomp van warmte. Zoals water vanzelf van boven naar beneden valt, gaat warmte uit een warm object vanzelf naar een koud object. Wil je water echter omhoog brengen dan heb je een ( vloeistof) pomp nodig en zo heb je een warmtepomp nodig om warmte van een "koud"object naar een "warm "object te pompen.

Voorbeeld

Je koopt een blikje bier bij de supermark maar dit is 15 graden. Je wilt de warmte eruit halen want het is bij 7 graden veel lekkerder. Hiervoor plaats je het blikje in een warmtepomp ( je koelkast) en deze pomp te warmte uit je blikje in de condensor ( het geribbelde rekje achter op je koelkast). Dit rekje voelt warm aan en is zeker 30 graden.

Nu in het groot

We vervangen het blikje bier door een slang waar constant grondwater door stroomt. We halen dit water diep uit de grond waar het altijd zo'n 12 graden is. We sluiten de slang aan op een warmtepomp. Bij deze warmtepomp is de condensor geen geribbeld rekje maar wordt op een vloerverwarming aangesloten. ( dus eigenlijk het rekje plat op de grond) en kijk aan, de warmte wordt uit het grondwater "gepompt" en in het huis gestopt.

Al dit "pompen" kost natuurlijk ook energie . In de warmtepomp zit een compressor en (vloeistof) pompen die het water uit de grond moet oppompen en één die het water door de vloer moet pompen maar dit is slechts een klein gedeelte van de energie die je "gratis "uit de grond haalt. Zo haal je ongeveer 4 tot 5x zoveel warmte uit de grond als dat je er als elektrische energie in stopt. Dit noemt men het COP ( coëfficiënt of performance) .

Een COP van 4,5 betekend dus dat de warmtepomp een rendement heeft van 450%!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer goede uitleg, bedankt!

Andere antwoorden (2)

Er zijn verschillende manieren om energie uit de aarde te halen. Een ervan is een warmte-koudeopslag, waarbij in de zomer het koele water uit de aarde wordt gepompt om te koelen en in de winter het warmere water uit de aarde wordt gepompt om te koelen. Zie voor meer uitleg de wikipedia-pagina.
Een andere manier om energie uit de aarde te winnen, is door heel diep te boren, zo diep dat je bij de warmere aardlagen terecht komt, en dan de zogenaamde geothermische energie te gebruiken om elektriciteit op te wekken of om mee te verwarmen. Dit staat nog in de kinderschoenen, maar is wel een goede kanshebber voor de toekomst.

Toegevoegd na 13 uur:
Excuus, in de winter wordt het warmere water uit de aarde gepompt om te VERWARMEN natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
winter het warmere water uit de aarde wordt gepompt om te koelen. ????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lol, dat is het zeker, heel IJsland ontvangt stroom van Geothermische energie of hoe je het wilt noemen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op IJsland hebben ze als voordeel dat ze op hele geringe diepte al hele warme lagen hebben.
Je kunt energie opwekken van aardenergie. Dit hoeft geen fossiele brandstof te zijn maar directe energie als de warmte die de Aarde zelf produceert als Aardwarmte dat vanuit de binnenkant komt van de Aarde.
In 2009 werd zo'n 66% van alle energie geothermisch opgewekt (zie bijvoorbeeld Nesjavellir), 19% wordt opgewekt door waterkracht en de overige energie wordt geproduceerd met ingevoerde fossiele brandstoffen, zoals aardolie en in mindere mate steenkool. Verder voorzien de geothermische bronnen Reykjavik van warm water en stoom voor verwarming.

Aardwarmte of geothermie is energie die kan ontstaan door het temperatuurverschil tussen het aardoppervlak en diep in de aarde gelegen warmtereservoirs. Deze aardwarmte kan ingezet worden voor de winning van energie. Vooral in vulkanische streken (IJsland) liggen die op zo'n geringe diepte dat winning economisch lonend is.